Zie ook We Love IT ICT Business alignment is vooral een communicatieprobleem. In de herdruk van 'Informatie analyse - De brug van bedrijfsdoelen naar ICT-oplossingen', dat voor het eerst in 2002 verscheen is ook dat de kernboodschap. Het boek is netjes verzorgd en compact opgezet (slechts 150 pagina's). De vier onderdelen van 'Informatie analyse - De brug van bedrijfsdoelen naar ICT-oplossingen' bevatten alle essentiële praktijktheorie die een informatieanalist nodig heeft om een brug te slaan tussen bedrijfsdoelen en ICT-oplossingen. Althans dat is de ambitie van de auteurs. Het eerste deel behandelt de verschillende onderzoeksterreinen die verband houden met het voortbrengingsproces van ICT. De auteurs schrijven geen werkvolgorde of stappenplan voor, maar geven de onderzoeksterreinen van de informatieanalist aan. In tegenstelling tot deze vrije aanpak is de toon van het boek behoorlijk stellig. De behoefteanalyse De behoefteanalyse "wat wil een bedrijf" is bijvoorbeeld "nodig om er zeker van te zijn dat we de juiste zaken aanpakken". De auteurs bespreken in vogelvlucht een doel-middelen analyse die gebruikt maakt van een paar zeer basale marketingmodelletjes die uiterst summier worden beschreven. Ook de daaropvolgende delen zijn zo compact opgesteld dat er eigenlijk niet veel meer overblijft dan kretologie en overbekende modelletjes. Een positief punt is dat het door z'n compactheid een aardige leidraad is, maar de vraag rijst voor wie. Voor studenten en starters is het boek veel te oppervlakkig en didactisch onvolledig en voor een ervaren analist is de stof gesneden koek en ontbreken verdieping en nuance. Veel ICT-problemen ontstaan doordat IT-ers niet goed begrijpen wat de business wil en omgekeerd. Het boek levert helaas geen positieve bijdrage aan het verlichten van dit communicatieprobleem. In tegendeel. Het laat te veel aspecten onbesproken en slaat de weerbarstige wereld van ICT-alignment veel te plat. Hoe om te gaan met ICT-business alignment en het gebruik van software pakketten als SAP, Siebel en Oracle EBS bijvoorbeeld. Of hoe om te gaan met ICT-business alignment en de almaar groeiende offshore softwareontwikkeling. Een informatieanalist is geen organisatiekundige Het boek geeft de informatieanalist geen goede plaats in het voortbrengingsproces van ICT. Een informatieanalist is geen organisatiekundige en moet dat ook niet willen zijn. Niemand is in staat om met een paar modelletjes en een workshopje te achterhalen "wat een bedrijf wil". Dit boek zou daarom een soort van waarschuwing moeten bevatten die je ook op pakjes sigaretten aan treft: "het overmoedig en ondeskundig gebruik van modellen kan een IT project ernstig schaden".
Over Nico Beenker
Drs. Nico Beenker mmc heeft vijfentwintig jaar ervaring met IT-projectmanagement in het bedrijfsleven en bij de (semi) overheid, hij managet projecten, geeft nprojectmanagementtrainingen en coacht projectmanagers en opdrachtgevers. Eerder publiceerde hij Handboek CRM (2002), Lead IT or Lose IT (2010, 2015).