We beginnen met wat competenties nu zijn. De auteurs gebruiken de metafoor van de ijsberg. Onder water vinden we de persoonlijkheid, opvattingen en kennis en vaardigheden. En boven water ons gedrag. Competenties zijn bekwaamheden die zichtbaar worden door gedrag. Competentiemanagement is het sturen op competenties. En we proberen met behulp van competentiemanagement om organisaties beter te laten functioneren, zeggen de auteurs. Ik denk dat ze bedoelen; dat de medewerkers beter gaan functioneren. Vanuit de rol van leidinggevende worden er per competentie (48 stuks) coachingstips gegeven die ervoor zorgen dat medewerkers zich kunnen ontwikkelen in de gekozen competentie. In de tips wordt per competentie het niveau aangegeven van waaruit de medewerker wil gaan groeien. Ook raden de auteurs trainingen en boeken aan die helpen bij de ontwikkeling van deze competentie. Een echt doe-boek, met veel tips die direct toepasbaar zijn. De auteurs leggen duidelijk uit wat de SMART- en START-methodes zijn, en doen handreikingen over hoe je als leidinggevende een gesprek voert met je medewerker. Prachtig werkboek, met duidelijke taal, niet wetenschappelijk geschreven. Handig als naslagwerk voor de mensen die zich nog niet helemaal zeker voelen op dit gebied.
Over José Otte
Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.