Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Feedback geven en ontvangen

Feedback geven en ontvangen kan en moet beter. Marieta Koopmans en Ron Groothuis geven in hun boek 'Feedback geven en ontvangen' concrete verbeterpunten. Zij richten zich weliswaar op zorgmedewerkers, maar het boek is, naar mijn mening, interessant voor iedereen die zich wil verbeteren of anderen daarbij helpt. De verschillende praktijkvoorbeelden zorgen ervoor dat ik het boek als toegankelijk en concreet ervaar.

Jolanda Thelosen | 12 maart 2010

We communiceren iedere dag en met verschillende mensen. Maar wat is het effect van onze communicatie? Hoe geven we feedback? En wat kan de ontvanger met uw feedback? Marieta Koopmans en Ron Groothuis, auteurs van 'Feedback geven en ontvangen', zijn ervan overtuigd dat feedback geven en ontvangen beter moet. Zij zijn van mening dat feedback geven een essentiële vaardigheid in de zorg is. Juist vanwege de samenwerking en onderlinge afhankelijkheid in deze sector. Tegelijkertijd zorgt die afhankelijkheid ervoor dat medewerkers hun mond houden, omdat ze hun relatie met collega's niet willen verstoren. 'Goede' feedback lijkt de oplossing. De auteurs geven op zeer toegankelijke wijze de theorie van communiceren en feedback weer. Daarbij maken zij doeltreffend gebruik van het werk van andere auteurs. U kunt een 'checklist' invullen aan de hand waarvan u bepaalt wat uw leerpunten zijn voor het geven en ontvangen van feedback. De auteurs geven 'regels' voor het geven en ontvangen van feedback. Zij laten ook zien wat de invloed van persoonlijke ervaringen uit het verleden op feedback is en hoe u omgaat met emoties bij het geven en ontvangen van feedback. Koopmans en Groothuis geven regelmatig praktijkvoorbeelden afgestemd op de theorie. De voorbeelden komen uit de zorgsector. Ze zijn goed herkenbaar en daardoor, in mijn beleving, voor 'iedereen' geschikt. Ik ben het eens met de stelling van de auteurs dat het geven van feedback in de zorgsector beter kan. Als reputatiecoach merk ik echter dat ook andere sectoren baat hebben bij het verbeteren van hun communicatie en specifiek hun feedback. De doelgroep is wat mij betreft dus breder dan alleen zorgmedewerkers, namelijk iedereen die zich wil verbeteren of anderen wil helpen te verbeteren. In 123 pagina's geven Koopmans en Groothuis compact en concreet aan hoe u het beste feedback kunt geven en ontvangen. Na het lezen van het boek heb ik het gevoel dat ik het geven en ontvangen van feedback weer scherp op mijn netvlies heb staan. Ik ervaar het boek als toegankelijk, concreet en prettig te lezen.

Over Jolanda Thelosen
Jolanda Thelosen is consultant en interim-manager op het gebied van marketing, communicatie en reputatiemanagement via Colorful you. Zij is gespecialiseerd in het verstevigen van de reputatie van organisaties en personal branding van managers en medewerkers. Ze is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden