Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Hoe zal ik het zeggen?

Lastige gesprekken zijn een dankbaar onderwerp voor communicatietrainingen. Gerelateerd aan werk kun je dan denken aan een ontslaggesprek, een functioneringsgesprek of een beoordelingsgesprek. Als leidinggevende dien je in dit soort gesprekken rekening te houden met de persoon die tegenover je zit, maar ook met je eigen drijfveren, emoties en gewoontes. In 'Hoe zal ik het zeggen? Lastige gesprekken op het werk' van Berend Schilder krijg je uitleg over de werking van dit soort interacties en allerlei tips en handvatten om ermee om te gaan. Als je al veel trainingen hebt gevolgd, bestaat het gevaar dat de voorbeelden en toelichtingen in het boek oppervlakkig en logisch zijn. Míjn advies: neem dan één van je eigen gesprekken op, en lees dan nóg een keer dit kleine boekje door. De kracht zit hem in de eenvoud.

Marjolein Boeren-Hermans | 14 september 2012

De oorzaak van miscommunicatie is ontzettend moeilijk te duiden. Het kan aan de gekozen woorden liggen, het opletten van de ander, de emoties van jou of de ander enzovoort. Weten of je dezelfde taal spreekt is niet zo eenvoudig als het lijkt. Je praat en denkt immers altijd vanuit je eigen referentiekader, en het is maar de vraag of de ander net zo denkt. Toch zijn er vele eenvoudige manieren om toch te zorgen dat je de kans dat het goed gaat enorm vergroot. Bij slechtnieuwsgesprekken is het bijvoorbeeld verstandig na het brengen van het slechte nieuws even te wachten met het brengen van je onderbouwing. Check eerst bij de ander hoe het nieuws is aangekomen, en om hem of haar de ergste stoom af te laten blazen. Besef bij boosheid dat die woede niet tegen jou persoonlijk is gericht, maar tegen 'het nieuws'. Reageer niet vanuit emotie, maar veer mee en toon begrip. Pas als de ander weer ruimte heeft om informatie te verwerken, kun je starten met je onderbouwing. Soms kan dat pas in een tweede gesprek. Zorgen dat emoties niet met je op de loop gaan is de kern van dit boekje. De duidelijke voorbeelden en heldere tips zorgen dat je een goed beeld krijgt van de valkuilen én de mogelijkheden om die te omzeilen. Het is jammer dat ervoor is gekozen het boekje zo klein te houden. Het ontbreekt aan uitdieping van de oorzaak van emoties (van beide partijen) en wat meer informatie over 'cultuurcommunicatie' binnen bedrijven zou ook leuk geweest zijn. De taalkeuze neigt soms naar kinderlijke betutteling. Toch is het een krachtig boekje: simpele oefeningen geven je inzicht in je eigen plaats en gewoonten in communicatie. Bovendien: als je de simpele trucs allemaal goed en gebalanceerd kunt inzetten, ben je vaak een heel eind verder. In de afsluiting van het boekje 'Hoe zal ik het zeggen? Lastige gesprekken op het werk' geeft de schrijver Berend Schilder zelf ook aan: 'dit boek belooft je niet dat je voortaan fluitend moeilijke gesprekken voert en nooit meer last zult hebben van negatieve emoties. De kennis die je hebt opgedaan , helpt je echter wel om op dusdanige wijze met de emoties om te gaan dat ze je niet meer blokkeren'. Ik ben het daar deels mee eens: je leert, als je alle tips en oefeningen toepast, de emoties herkennen en in sommige gevallen er goed mee om te gaan. Voor wie de emoties toch vaker terug zien komen en ze níet altijd de baas kan blijven, kan wel wat met de literatuurlijst. Of gaat naar een goede coach.

Over Marjolein Boeren-Hermans

Marjolein Boeren is Kinesiologisch Coach en heeft een eigen praktijk in Bergen op Zoom. Door middel van afstemming van lichaamsbeweging en mentale processen krijg je inzicht over jezelf en je doelen. Daarnaast is zij PR-coördinator voor het Welkin Kinesiologie College en geeft zij trainingen op het gebied van Kinesiologie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden