Het meten van de processen zelf en de resultaten van de processen en dit omzetten naar prestatie-indicatoren, zoals beschreven in dit boek, is natuurlijk goed. Maar als je dit doet moet je je ook wel bewust zijn van de beperkingen hiervan; er zijn veel zaken niet of slecht meetbaar die wel van belang zijn - denk aan motivatie, organisatiecultuur, maar ook aan bijvoorbeeld smaak.Maar de ontwikkelde methode is goed uitgedacht en uitgewerkt. Vooral de hoofdstukken over procesarchitectuur, risicomanagement en procesbeheer zijn van toegevoegde waarde. Het heeft mij in ieder geval nieuwe inzichten opgeleverd. Het boek bestaat uit 5 delen, met ieder een inhoudsopgave, samenvatting, literatuuroverzicht en opdrachten. Er is geen algemene inhoudsopgave, en dat maakt zoeken lastiger. Daarnaast is het natuurlijk heerlijk om een samenvatting te hebben. De opdrachten maken het boek ook geschikt als lesboek. Het boek is zeker een aanrader als je procesmanagement gaat invoeren of verbeteren. Lees het boek en doe inspiratie op; gebruik die dingen uit het boek die jou liggen en toepasbaar zijn in jouw organisatie.
Over Sonja de Bruin
Sonja de Bruin is oprichter en eigenaar van Themis Consultancy. Themis Consultancy verleent diensten op het gebied van Quality Assurance en Process Improvement aan bedrijven die zich bezighouden met software- en/of systeemontwikkeling.