Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

12online tools

Er komen steeds meer uitstekende online tools op de markt die het leven van de (startende) ondernemer kunnen vergemakkelijken. Het is echter lastig kiezen omdat er enorm veel keuze is. '#12 online tools voor de ambitieuze ondernemer' van Sophie Fischer biedt uitkomst! Zij belicht op uiterst heldere wijze 12 online tools en geeft daarbij een onderbouwd advies.

Hanneke Tinor-Centi | 21 januari 2014

Voor het maken (laten) van een website pleit Fischer vooral voor 'Keep it Standard, Stupid' (KISS). (Te veel) maatwerk in je website zorgt voor problemen of in elk geval veel werk bij noodzakelijke upgrades. Wellicht maakt Fischer onder SEO (Search Engine Optimization)-deskundigen geen vrienden, maar ik ben zeker geneigd het met haar eens te zijn wanneer zij stelt dat niemand, met uitzondering van de mensen die er aan werken, precies weet hoe het indexeringsprogramma van Google werkt. Fischer vergelijkt het met een spel: 'Google heeft een programma en SEO-specialisten raden hoe het programma werkt.' Bloggen, social media Zoals velen staat ook Fischer positief tegenover een blog. Je gebruikt je blog om je doelgroep te vertellen wat je voor hen kunt betekenen. Bovendien kun je door het analyseren van de reacties leren waar je doelgroep mee bezig is én je bouwt vertrouwen en een expertstatus op. Je blog moet echter wel geïntegreerd worden met je website; dit bevordert de vindbaarheid. In dit onderdeel deelt Fischer ook een aantal bijzonder nuttig tips voor het werken met keywordtools. Met behulp van de tools die Fischer adviseert, kun je social media inzetten voor je onderneming zonder daar al te veel tijd aan te hoeven besteden. Handig! Het is een bewezen feit dat het actief zijn op social media een positief effect heeft. Het moet echter niet teveel tijd gaan opslokken die je voor andere bedrijfsmatige zaken moet besteden. Voor nieuwsbrieven geldt - wat Fischer betreft - feitelijk hetzelfde als voor de website: KISS! Ook hier weer een aantal prima adviezen voor goede tools en het advies je nieuwsbrief te integreren met je blog. Meer controle en structuur Dit deel, deze fase, van het boek handelt over internetverkoop, webwinkels, factureringsprogramma's en de eindeloze mogelijkheden voor een online kantoor. Integratie van de diverse online tools is hier het sleutelwoord. Wanneer je bedrijf groter wordt, betekent een online kantoor een verdere professionalisering. Alle belangrijke informatie op één plek. Bovendien biedt een online kantoor meer zekerheid. Al jouw informatie staat op een centrale server en is daardoor beter beveiligd tegen calamiteiten. Microsoft en Google zijn de bekendste aanbieders van software voor je online kantoor. Ten slotte bespreekt Fischer in deze fase het online CRM-systeem en de tijd die een dergelijk systeem je kan besparen. Werken met en in groepen Aan webinars en vergadertools, evaluatietools, presentatiesoftware en het delen en uitwisselen van kennis besteedt de auteur ook een deel. Volgens Fischer namelijk een prima manier om inkomsten te verbeteren. Overigens was voor mij vooral het onderdeel over de online enquêtes bijzonder nuttig en daar bewijst de gefaseerde opbouw van het boek opnieuw zijn nut; je kunt direct schakelen naar het onderwerp waar jij op dat moment meer over wilt weten. Bij het onderdeel over online presentatietools bespreekt Fischer - logischerwijs - met name PowerPoint en Prezi, waarbij de weegschaal in veel gevallen positief doorslaat in de richting van Prezi. Het grote nadeel van Prezi is echter dat de iPad geen Flash ondersteunt en je er dus een aparte App voor nodig hebt. IT-ondersteuning Elk onderdeel in het boek wordt afgesloten met het onderdeel 'wanneer heb je IT-ondersteuning nodig?' Uiterst handig om te weten in hoeverre je jezelf kunt redden en wanneer je toch werkelijk professionele ondersteuning moet inschakelen. '#12 online tools voor de ambitieuze ondernemer' is een ontzettend fijn geschreven en handig boek. Een must read voor de ondernemer en fijn leesvoer voor iedereen die graag meer wil weten over dit onderwerp!

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden