Het verhaal speelt zich eeuwen geleden af in de stad, hoe kan het ook anders, Babylon. Een exacte aanduiding van het jaartal wordt niet gegeven maar je moet denken aan zesduizend tot achtduizend jaar geleden. Naast “de weg naar financiële vrijheid”, de kern van het verhaal, beschrijft de auteur ook hoe het leven in die tijd geleefd werd. De enorme voorsprong die de Babyloniërs hadden valt op, vooral omdat wij hier in die tijd nog in een berenvel rondliepen. Goud, zilver en koper waren de betaalmiddelen in Babylon. Het boek is luchtig geschreven en de dik 150 pagina's heb je dan ook in een vloek en een zucht gelezen. De regels voor financiële vrijheid zijn helemaal niet ingewikkeld en zijn gebaseerd op spaarzaamheid en hard werken. Ze zijn samengevat in de zogenaamde vijf wetten van goud. Het gaat wat ver om ze hier uitgebreid te noemen. Maar om een voorbeeld te geven van de eenvoud van deze wetten noem ik de eerste; leg consequent 10% van wat je verdient apart. De auteur noemt dit geld voor jezelf. Je bouwt hiermee gestaag een aardig kapitaal op. De andere vier wetten zijn net zo eenvoudig en simpel toe te passen. Je hoeft geen econoom te zijn om de waarde en werkzaamheid hiervan te zien. Het zijn ook geen verrassingen, eerder open deuren. Het boek laat door middel van verhalen uit deze oude tijd zien hoe de zogenaamde vijf wetten van goud in het verleden zijn toegepast en gewerkt hebben. Het begint eigenlijk al in het eerste hoofdstuk waar een hardwerkende man maar niet kan begrijpen waarom hij de eindjes maar nauwelijks aan elkaar kan knopen terwijl een oud studiegenoot een rijk man is. Hun uitgangspunten zijn gelijk geweest, lag dat nu alleen aan geluk? Al lezend wordt het duidelijk dat rijk worden weinig met geluk te maken heeft. De theorie is met behulp van een luchtige verhaallijn beschreven. Je hebt soms niet eens in de gaten dat het een zogenaamd managementboek is. De waarde van het boek heeft zich inmiddels wel bewezen, met een verkoopaantal van meer dan 2 miljoen. Daarnaast is het boek vaak aangehaald in andere boeken, zoals het boek; 'Rijke pa, arme pa' van Robert Kiyosaki. Kortom een gezellig boek met een leuke boodschap, waar ik toch wat langer bij nadenk. Niet direct om rijk te worden maar om te ervaren dat sommige zaken eigenlijk heel eenvoudig zijn, terwijl we het vaak ingewikkeld zien of ervaren. Zeker een idee om cadeau te geven aan diegenen die structureel geld tekort komen.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.