Business spiritualiteit wordt gezien als organisatievernieuwing vanuit een spirituele krachtbron. De term is een resultante van de leerstoel 'business spiritualiteit' die in 2006 aan Nyenrode opgericht werd. Deze leerstoel heeft als taak om te zoeken naar vernieuwing vanuit de eigen innerlijke kracht van de organisatie. Spiritualiteit staat tegenwoordig volop in de belangstelling. Veel andere tijdschriften gaan over religie, individuele spiritualiteit en esoterische praktijken. 'Business Spiritualiteit Magazine' wil zich vooral richten op de spiritualiteit van het zakendoen en de zingeving van het management. Het tijdschrift heeft een drievoudige opzet. In de eerste plaats is het een dankbaar antwoord aan allen die aan het ontstaan en de groei van het vakgebied business spiritualiteit hebben bijgedragen. Daarnaast biedt het tijdschrift een forum waar organisatievernieuwers elkaar kunnen ontmoeten en inspireren. Ten slotte biedt Nyenrode met dit magazine de mogelijkheid om theorie en praktijk van spiritualiteit in organisaties bij elkaar te brengen. Dit tijdschrift wordt ondersteund door een bijbehorende website. Bovendien is er ook al een boekenreeks ontwikkeld: de serie Business Spiritualiteit. In het eerste nummer van 'Business Spiritualiteit Magazine' staan naast Nederlandstalige artikelen tevens Engelstalige artikelen. Het is een positieve wirwar aan artikelen over onder andere de 'Business Spirituality Chair' van Nyenrode zelf door professor Paul de Blot, een reflectie op spirituele bewegingen in Europa en Amerika en diverse artikelen over spirituele kracht in werksituaties en netwerkorganisaties. Twee artikelen springen er wat mij betreft uit, namelijk het artikel over beeldhouwen in relatie tot bewustwording van organisatiewaarden. En ten tweede de metafoor van het paard en de kudde, met als invalshoek ons huidige leiderschapsmodel. De realiteit wordt in deze artikelen duidelijk en herkenbaar verbonden met de spiritualiteit. In dit tijdschrift is niet direct een onderliggend subthema te herkennen, waardoor de diverse artikelen redelijk op zichzelf staan. Enerzijds jammer, anderzijds doet het niet af aan de kwaliteit van het tijdschrift. Het heeft duidelijk een wetenschappelijk karakter, maar met een duidelijke mix tussen theorie (abstractie) en praktijk (detailinformatie). Dit geeft een geheel ander karakter en uitstraling dan bijvoorbeeld het tijdschrift 'Happinez'. Een verademing is de afwezigheid van advertenties en reclame; de inhoud is waar het om draait. Het tijdschrift zou wellicht iets aantrekkelijker gemaakt kunnen worden door toevoeging van enkele kleurrijke illustraties, want deze zijn in het eerste nummer nauwelijks aanwezig. Het tijdschrift is een verdieping op de reeds aanwezige literatuur en magazines op het gebied van spiritualiteit.
Over Annelies Bakelaar
Annelies Bakelaar is momenteel werkzaam bij ROC Aventus als Manager dienst HRM en schrijft de recensies op persoonlijke titel. Annelies Bakelaar is hiervoor onder andere werkzaam geweest als manager, programmaleider en organisatieadviseur, zowel in de private als publieke sector. Daarnaast is Annelies Bakelaar actief in de lokale politiek (fractievoorzitter CDA Ommen) en is freelance hbo-docent. In 2004 heeft Bakelaar haar MBA Public Governance studie afgerond aan Nyenrode.