Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zapklare brokken

Alles wat je moet weten over reclame is de ondertitel van het boek 'Zapklare Brokken'. Als er iemand is die je iets kan vertellen over de reclamewereld dan is het wel auteur Hans van Dijk. Van Dijk is een van de bekendste en meest bekroonde tekstschrijvers in de Nederlandse reclamewereld. Dat lijkt dus wel goed te zitten.

Bas van Vlierden | 14 januari 2010

'Zapklare Brokken' is inderdaad een praktische gids. Het boek behandelt zo ongeveer alles wat je kunt bedenken dat met reclame te maken heeft: van communicatietheorieën tot het proces van briefing naar executie. Van reclameprijzen tot mediatypen. Hierdoor is het bijna onmogelijk om op hoofdlijnen een samenvatting te geven. Het boek is onderverdeeld in een aantal brokken die ik hieronder kort zal omschrijven. Brok 1. Oude geloven Verschillende traditionele communicatietheorieën worden uitgelegd. Denk aan behoefte-belofte-bewijs, AIDA, productbenefit, USP, Reason Why, image en theorie van associaties. Deze theorieën worden kort en scherp beschreven en uitgelegd aan de hand van voorbeelden. Brok 2. De consument Van Dijk beschrijft waarom het denken in doelgroepen wel zinvol is, maar ook gevaarlijk kan zijn in het licht van ontwikkelingen als internet en individualisering. Er wordt kort ingegaan op klantonderzoek waarbij de grote uitdaging van onderzoek zit in het volgende: mensen zeggen niet wat ze denken en zeggen niet wat ze doen. Daarnaast wordt dieper ingegaan op consumentengedrag: van impuls- en gewoonteaankopen tot sociale beïnvloeding. Afgesloten wordt met een uitgebreid overzicht van mediatypen en reclamemiddelen en de noodzaak om dit volledig geïntegreerd te krijgen. Brok 3. Nieuw geloof Dit brok gaat in op het nieuwe denken in merken: wat is een merk, hoe ontstaat deze en hoe zet je een merk in? Brok 4. Het proces Geen theoretische rocketscience hier, maar daarom niet minder interessant. Hier wordt uitgebreid omschreven hoe het proces loopt vanaf briefing opdrachtgever aan bureau tot executie. Belangrijk hierbij is de nauwe samenwerking tussen opdrachtgever en bureau. Daarnaast wordt inzicht gegeven in de rollen die verschillende personen binnen het bureau vertolken: kun jij in een zin uitleggen wat het verschil is tussen de art director en de creatief directeur? Brok 5. Bijzondere gevallen Deze brok noemt de auteur zelf ook de vergaarbak. Antwoord wordt gegeven op diverse vragen. Werkt irritatie nou wel of niet? Wanneer moet je een BN'er inzetten? Is humor het toverwoord in tv-reclame? Brok 6. De reclamewereld Deze laatste wereld biedt een inkijk in de Nederlandse en internationale reclamewereld. Wat zijn de grote bureaus? Welke prijzen zijn belangrijk? Wat verdient een copywriter en hoe kom je überhaupt te werken bij een bureau? Zapklare brokken is een aanrader voor iedereen die niet zoveel kaas heeft gegeten van reclame en alles daar omheen. Het boek geeft je op hoofdlijnen inzicht in de leidende communicatietheorieën en laat je zien hoe het proces van totstandkoming van een reclame werkt en welke rollen de opdrachtgever en bureau hierin vervullen. Heb je als opdrachtgever geregeld contact met een reclamebureau dan is het leuk om het boek te lezen vanwege de vele dingen die je zult herkennen in het contact met je eigen reclamebureau. Ook als je overweegt om de overstap te maken naar de bureaukant zal dit boek je helpen om een keuze te maken. Kortom: geen noodzaak om gelezen te hebben, maar toch het lezen waard.

Over Bas van Vlierden

Bas van Vlierden is recensent en eigenaar van www.marcomboekrecensies.com.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden