'Models, bedrijfskundige modellen met body' heb ik natuurlijk gekocht voor het laatste - grootste - gedeelte : hierin beschrijven Marischka Setz en Tom den Hoed kort meer dan 250 modellen, waarover later meer. Erg sterk vind ik juist de toevoeging van de eerste twee delen: hoe kijkt u door een bedrijfskundige bril naar organisaties en hoe kiest u het model dat voor uw situatie het meeste geschikt is? Maar al te vaak wordt een model blindelings toegepast. In schoolsituaties, voor afstudeerders - wie gebruikt de SWOT niet - maar kwalijker nog: ook in de praktijk van het organisatieadvieswerk. Dat is niet verwonderlijk: modellen beschrijven de werkelijkheid op vaak voortreffelijk eenvoudige wijze. Het geeft een gemeenschappelijk referentiekader om over de organisatieproblematiek te praten. Maar niet altijd is het gebruik van een bepaald model gerechtvaardigd. Ten eerste kent elk model zijn beperkingen en ten tweede is het gebruik van modellen nooit een doel, maar een middel om het organisatievraagstuk op te lossen. Wat dit eerste betreft: bij de beschrijvingen van elk model worden de beperkingen van het betreffende model helder uiteengezet. Ten aanzien van het tweede - een model is een middel - wordt in deel I kort en bondig de wijze van bedrijfskundig onderzoek beschreven en de rol van het gebruik van modellen daarbinnen. Kortom, ik vind het eerste gedeelte een waardevolle aanvulling op de beschreven modellen. De beschrijving van elk model neemt ongeveer twee pagina's in. Als eerste volgt een korte inleiding van het model, vervolgens wordt het schematisch afgebeeld en volgt een toelichting. Ook bronvermeldingen, toepassingen en de beperkingen worden besproken. Setz en Den Hoed sluiten elke modelbeschrijving af met een verwijzing naar vergelijkbare modellen. Het mooie van de beschrijvingen is dat u na het lezen van de modellen binnen vijf minuten toch een aardig beeld heeft gekregen van een bedrijfskundig model. Goed, u bent nog niet direct de expert, maar spreekt u met iemand over Product life cycles of het PBOI-concept, dan staat u niet meer met een mond vol tanden. Het boek geeft hiermee een goede basis om het model vervolgens verder te gaan ontdekken en begrijpen. Daar waar vakgebieden als mens & organisatie en marketing ruim vertegenwoordigd zijn met modellen, komt een thema als logistiek er maar bekaaid van af met tien vermeldingen. En dat is jammer, want er zijn voldoende - ook bekende en goed bruikbare - logistieke modellen te bedenken die in dit boek niet zouden mogen ontbreken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het Just in Time-model. Dat deze modellen niet vermeld zijn, verraadt de afkomst van de auteurs. Hopelijk komt er van dit goede boek een derde uitgave, waarin ze deze omissies goed kunnen maken. De modellen zijn alfabetisch gerangschikt. Liever had ik gezien dat ze per thema geordend waren - je hebt dan voor een specifieke situatie alle modellen bijeen. Gelukkig bevat het boek een aantal prima indices waarvan de index met bedrijfskundige aandachtsgebieden de meest praktische is. De vormgeving van het boek verdient geen schoonheidsprijs. Het is gissen, maar ik vermoed dat de makers hebben bespaard op de lay-out om de inhoud te laten excelleren. Dat is gelukt. Als u door de buitenkant heen weet te kijken, heeft u een boek in handen waaraan u veel plezier kunt beleven.
Over Sven Laudy
Sven Laudy is als bedrijfskundige werkzaam voor Quicken Organisatie Adviseurs. Zijn specialisme in groepsdynamica zet hij in om de samenwerking van teams binnen organisaties te verbeteren. Sven is bereikbaar via sven@quickenadvies.nl.