Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

ZZP Jaarboek 2014/2015

In het ZZP Jaarboek 2014/2015 laat Jeroen Sakkers een groot aantal deelnemers van de FOTY Awards en de Opdrachtgever van het Jaar-verkiezing aan het woord. Elke professional geeft zijn/haar visie op een van de tien deelonderwerpen van ondernemerschap. Al deze meningen samen vormen een naslagwerk voor zzp’ers en moeten ervoor zorgen dat zij succesvoller worden.

Margot van Trier | 6 oktober 2014

Jeroen Sakkers neemt de lezer in het eerste deel van het ‘ZZP Jaarboek 2014/2015’ mee langs tien thema’s rondom ondernemen. Elk thema start met een overzicht aan feiten en cijfers uit de ZZP Barometer en wordt door twee of drie experts – zowel zzp’ers als opdrachtgevers – belicht in de vorm van expertartikelen en interviews. Het tweede deel vormt een podium voor de top-100 van ondernemers en opdrachtgevers, inclusief portretten van de beste opdrachtgevers. De verdeling van de onderwerpen tussen opdrachtgevers en ondernemers zorgt voor een aardig beeld van de visies van beide partijen op ondernemen. Doordat de artikelen door veel verschillende personen geschreven zijn, ontstaat veel variatie in de schrijfstijl, waardoor synergie soms ontbreekt of tips worden herhaald. Ook schrijft de ene expert in begrijpelijke taal, terwijl de ander jargon op vaagtaal stapelt en de onderwerpen enkel bekijkt als ‘digitale’ zzp’er. Opvallend feit is dat in een lijst van 100 zzp’ers, er maar twee personen in de bouwsector opereren. En dat terwijl juist in die sector meer dan tien procent van de zzp’ers werkzaam is. Een niet heel reëel beeld dus. Ook bij het onderwerp ‘Het Nieuwe Werken’ wordt onder de noemer ‘milieuvriendelijke(r) vervoersmiddelen’ enkel naar verschillende soorten energiezuinige auto’s gekeken en het openbaar vervoer volledig buiten beschouwing gelaten. Het boek bevat volgens de inhoudsopgave een advertentiebijlage van vijftien pagina’s, tel daar de portretten van de ondernemers en opdrachtgevers bij op en je komt op meer dan 100 pagina’s aan ‘reclame’. Dit maakt het ‘ZZP Jaarboek 2014/2015’ een leuk naslagwerk om eens doorheen te bladeren, om te weten te komen hoe een andere expert over een bepaald onderwerp denkt. Ben je echter op zoek naar ‘Tips, trucs en tactieken om succesvol te worden als zzp’er of freelancer’ zoals de ondertitel aanduidt? Dan zou ik een ander boek uitkiezen met meer praktische tips en trucs. Een dat ook de trends in ondernemersland doorneemt: dat is wel wat je van een jaarboek mag verwachten. De grote hoeveelheid taalfouten siert de hoofd- en eindredactie niet. Ook vind ik het bijzonder om in een expertartikel – dat volledig door een en dezelfde expert wordt geschreven – elke alinea opnieuw te beginnen en eindigen met aanhalingstekens. ‘ZZP Jaarboek 2014/2015’ is een leuk boek om te ontvangen na deelname aan een van de beschreven verkiezingen, maar zeker geen ‘handboek dat ervoor moet zorgen dat jij als freelancer of zzp’er nog succesvoller wordt’ zoals Sakkers in zijn voorwoord beschrijft.

Over Margot van Trier

Margot is communicatieprofessional met hart voor online & spel. Naast haar functie als productredacteur IT bij Coolblue, zet ze zich in voor stichtingNGNG.nl

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Jeroen Sakkers, Johan Marrink, Josje Damsma
ZZP Jaarboek 2014/2015

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden