De wereld verandert in een razend tempo en die veranderingen nemen exponentieel toe. Toch werkt het gros van organisaties nog met traditionele, hiërarchische organisatiemodellen. Dat kan nooit lang meer goed gaan. Alleen organisaties die het roer drastisch omgooien zullen overleven, aldus Hans Peter Roel. Hij legt in zijn boek 'N.E.X.T.' vervolgens uit wat organisaties te doen staat: een N.E.X.T. bedrijf worden. Roel start zijn betoog met de voorspelling dat er op korte termijn twee soorten ondernemingen ontstaan. Backoffice bedrijven, ofwel grote verwerkings- en servicebedrijven. Die moeten volgens Roel vooral traditioneel georganiseerd blijven en zich richten op schaalvoordeel en efficiency. Daarnaast staan flexibele organisaties die dicht op de markt opereren. Gefocust op vernieuwing en innovatie: N.E.X.T. bedrijven. Roel ziet deze tweedeling niet alleen vanzelf ontstaan. Als eerste stap richting een creëren van een 'NEXT bedrijf' adviseert hij om deze tweedeling ook zelf te maken binnen een organisatie. Het is een tweedeling waar Marx wel raad mee zou weten. Het boek van Roel richt zich vervolgens alleen op de N.E.X.T. bedrijven. N.E.X.T. is een acroniem voor vier elementen waaraan de onderneming van de toekomst voldoet: New Consciousness Introduceren van een ander bewustzijn, radicale paradigma-shifts. Weg met de angstcultuur, boekhoudersmentaliteit en korte termijn denken. Ruimte voor verbeelding, intuïtie en spiritualiteit. Randvoorwaarden creëren en sturen op innovatie. Exciting Culture De wetten van de 'transformatie-economie' gelden niet alleen voor klanten, maar ook voor medewerkers. Win-win situaties, waarbij groei en welzijn van een onderneming 1-op-1 dient aan te sluiten bij de wensen op het terrein van de persoonlijke groei en welzijn van medewerkers, ook buiten de grenzen van 9-tot-5. X-factor leadership X-factor leiderschap staat voor authenticiteit en leiderschap van binnenuit. Inspirerend en dienend. Niet gericht op controle en macht, maar op loslaten en vertrouwen. Teamspirit & networking Ruimte voor diversiteit. Open innovatie: combineren van interne en externe bronnen. Nadrukkelijke positie voor de klant bij innovatie. Het boek N.E.X.T. is toch vooral te zien als een pamflet. In de goede zin van het woord. Het is een betoog van een bevlogen en gedreven auteur. Iemand met een droom, een visie, een idee. Een idee dat aanstekelijk is beschreven. De nadruk ligt op elementen die in het gemiddelde managementboek weinig aandacht krijgen: ruimte voor het onbewuste, intuïtie en het volgen van het hart. Het is dan ook niet onlogisch dat naast het 'hart' (passie, inspiratie, intuïtie) elementen als 'hersens' (analyses, feiten, bronnen) en 'handen' (praktische toepassing, casuïstiek) veel minder tot zijn recht komen in het boek. Maar, zal Roel waarschijnlijk stellen, het begint ook allemaal met een droom.
Over Hugo-Jan Ruts
Hugo-Jan Ruts is initiatiefnemer en 'editor-in-chief' van het kennisplatform ZiPconomy, een onafhankelijke kennisplatform en community met als doel eigenzinnige meningen over de flexibilisering van organisaties & de markt voor interim professionals bij elkaar te brengen. Online & offline. Daarnaast adviseert Ruts organisaties over ontwikkelingen in die ZiP-economie en geeft hij trainingen en lezingen over de flexibilisering van organisaties en de arbeidsmarkt, en de consequenties daarvan voor zowel organisaties als interim professionals.