De beoogde doelgroep van Gerrit-Jan Obers en Ko Achterberg is werkzaam in organisaties, maar ook studenten en betrokken bij procesontwerp en -inrichting kunnen 'Grip op processen in organisaties' lezen. U bent dus zo goed als allemaal uitgenodigd. De inhoud wordt in drie delen verder uitgewerkt. Het boek beschrijft de stappen van een ontwerpproces en de criteria daarvoor. Behalve de activiteiten in een proces schenken de auteurs ook aandacht aan structuren van arbeid, informatievoorziening en ICT plus huisvesting. Tevens leggen zij de relatie tussen het ontwerpen van een proces en de vervolgstappen bij de inrichting 'vanuit onder meer systeemontwikkeling en de inrichting van de arbeidsorganisatie vanuit P&O'. Een totaal aanpak dus dan waar BPM min of meer om bekend staat. Om het boek in beeld te brengen, komen Obers en Achterberg al snel met een schema van zeventien maal vier items. Hiermee is het een ambitieus boek, waarvan de schrijvers zelf zeggen dat het zich onderscheidt. Helaas geven zij niet aan van wat. Gewapend met wat voorkennis en een schema komt u op elke pagina minstens één definitie, schema, voorbeeld, model, opsomming, formule of aandachtspunt tegen. Hoewel er veel verwijzingen naar technieken en methodieken zijn, kunnen de auteurs het niet nalaten om deze toch kort te omschrijven. Dit klopt ook met de inleiding waar de schrijvers al aankondigen dat ze 'hoofdlijnen van theoretische achtergrondkennis, die nodig zijn om een goed ontwerp te kunnen maken' zullen behandelen. U begrijpt tussen de regels door wellicht dat ik dit boek niet aanbeveel aan alle doelgroepen, die genoemd zijn door de schrijvers. Het omvat een zeer groot gebied, waarover zeer veel theorie beschikbaar is, recent en ook wat van oudere datum. Deze samenbundeling is als bundel een flinke prestatie, maar bespreekt onvoldoende hoe je dat praktisch aanpakt. Dat laatste wordt echter wel gesuggereerd, ook nog eens op de kaft van het boek. Hoewel ik door jarenlange ervaring als adviseur en manager in diverse bedrijven met de meeste termen, technieken en modellen wel bekend ben, heb ik me niet de tijd gegund het boek aandachtig te lezen en hoofdstukken eruit te lichten. Het is te weinig specifiek en te theoretisch om grip te krijgen op processen in organisaties; commentaar daarop blijft dus wat mij betreft te algemeen. Het lijkt me een goed studieboek om studenten een indruk te geven van de complexiteit van processen in bedrijven en hoe je een deelgebied kunt aanpakken door een keuze te maken uit de modellen en technieken. Keuze maken is dan wel een kunst op zich. Behalve de leeswijzer en toelichting zou ik dus sterk willen pleiten voor een docent die in bedrijfssituaties met BPM heeft gewerkt en cases kan begeleiden.
Recensie
Grip op processen in organisaties
Als oud-directeur van de Logica University heb ik mede aan de wieg gestaan van de ontwikkeling en toepassing van Business Process Management (BPM) binnen Logica, toen het Nederlandse bedrijf nog CMG heette. Dat verklaart deels ook mijn interesse voor 'Grip op processen in organisaties': wat is er nieuw sinds de jaren negentig en hoe kijken Gerrit-Jan Obers en Ko Achterberg tegen dit onderwerp aan? De titel suggereert ook dat er 'grip op processen in organisaties' mogelijk is en dat intrigeert me. Het boek geeft een goed beeld van de beschikbare modellen en technieken maar is te algemeen om echt grip te krijgen.
Ruud de Jong
|
20 januari 2009