Het schrijven van een boek is eigenlijk net een project. Je krijgt er pas ervaring in als je het een keer gedaan hebt. Een beetje hulp bij uw eerste project zorgt er voor dat het u minder stress oplevert. En het kan natuurlijk ook het verschil maken tussen een bestseller of een flop. Ik moet eerlijk toegeven dat ik zeker tot de doelgroep van 'Succes met uw managementboek!' behoor. De droom is er al lang, de eerste ideeën en flarden op papier ook. Maar de vervolgstappen zijn best lastig. Zomaar een uitgever bellen of mailen? Hoe ver moet het boek daarvoor zijn? Zal ik eerst het hele boek schrijven? Of zijn een paar hoofdstukken voldoende? Eline Crijns geeft goede adviezen om zelf de juiste keuze te kunnen maken: ik heb nu eerst een plan geschreven en ga daarmee naar een uitgever. De opzet van het boek in negentig adviezen maakt het gemakkelijk om nog eens een bepaald advies terug te lezen. Het boekje is echter ook goed van A tot Z door te nemen om er daarna mee aan de slag te gaan. Door het hele boekje heen zijn uitspraken van bekende schrijvers opgenomen. Deze geven een extra steuntje in de rug omdat ze laten zien dat ook bekende schrijvers een boek niet uit hun mouw schudden. Bovendien zijn sommige tips van (collega)schrijvers erg inspirerend, zoals de tip van Berthold Gunster over de opbouw van de verhaallijn in een managementboek. Het mooiste van 'Succes met uw managementboek!' is dat het ondanks de 144 pagina's toch zo compleet is in alle aspecten die komen kijken bij het schrijven, uitgeven, produceren en de marketing van een managementboek. Kortom, Eline Crijns heeft een praktisch boekje geschreven waarmee u uw dromen kunt verwezenlijken (als u tenminste droomt van het schrijven van een managementboek). U moet het echter nog wel zelf doen. En mocht u ondanks alle tips geen succes hebben bij een uitgever, kunt u zich getroost voelen in de uitspraak van Honoré de Balzac: 'Hoe mooier het boek, des te minder kans een uitgever te vinden. Ieder groot man verheft zich boven de massa. Zijn blijvend succes is dus evenredig met de tijd, nodig om het werk naar waarde te schatten. Geen uitgever kan wachten.'
Over Jan Jacob Bos
Jan Jacob Bos is een expert op het gebied van kennismanagement. In 2008 is hij bij Business School Nederland afgestudeerd op dit onderwerp. Hij heeft in zijn dissertatie een nieuw kennismanagementmodel ontwikkeld dat organisaties helpt om de strategie te vertalen naar verantwoordelijkheid voor de kenniswerkers. Dit model is in de afgelopen jaren verder uitgewerkt en praktisch toegepast. Hierover heeft Bos ook een boek geschreven dat nu bijna klaar is. Jan Jacob Bos werkt als kennismanager bij Schuberg Philis.