Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Hoe je goed gevonden wordt!

In het boek 'Hoe je goed gevonden wordt' geschreven door Tom Scholte en Joris Coppes draait het allemaal om het zichtbaar maken van wat je weet, kunt en kent zodat je door anderen 'gevonden' kunt worden. Door middel van dit boek leer je jezelf profileren met behulp van social media. Met als doel natuurlijk het krijgen van die leuke opdracht of baan.

Brigitte Koehler | 16 juli 2012

Eens in de zoveel tijd lees je een boek waar je echt iets aan hebt. Een boek waar je direct mee aan de slag gaat. 'Hoe je goed gevonden wordt' van Tom Scholte en Joris Coppes is zo'n boek. Het is wat mij betreft onmisbaar in een maatschappij die steeds meer in een netwerkmaatschappij verandert. Sommige mensen worden gevraagd voor een opdracht of baan. En gevraagd worden is leuk want dan hoef je jezelf niet meer te verkopen. En zo ontdek je functies en omgevingen waar je het bestaan niet van kende. Dit boek leert je jezelf profileren zodat anderen weten waar ze je voor kunnen vragen. Het boek bestaat uit twee delen en start met de nodige theorie. Maar laat je hier niet door afschrikken, want het boek is vlot en helder geschreven en juist deze theorie is nodig om de kern van dit boek te begrijpen. Om te beginnen leer je wat een merk nu precies is en hoe je jezelf als merk kunt definiëren. Daarna kun je gaan onderzoeken waar je nu goed in bent, en waarom. Vervolgens kom je er achter welke boodschap je wilt gaan uitdragen. Want ergens goed in zijn is een voorwaarde om goed gevonden te worden. Maar daarmee ben je er nog niet. Om goed gevonden te worden door anderen moet je anderen helpen om dit te zien en te ervaren. Scholte en Coppes noemen dit het definiëren van je 'zoekwoorden'. Wat dit boek zo goed maakt is dat het je echt leert hoe je dat kunt doet. Het boek helpt je echt om je sterke punten, oftewel je 'zoekwoorden' zoals Scholte en Coppes dit noemen, te benoemen. In het tweede deel van dit boek gaan Scholte en Coppes uitgebreid in op het gebruik van Linkedin, Twitter en Facebook. Hier zijn natuurlijk al veel verschillende boeken over verschenen. Toch heb ik veel nieuwe dingen geleerd over met name Twitter en Facebook, omdat Scholte en Coppes de nadruk leggen op het monitoren van wie en wat er over je zoekwoorden wordt geschreven. Want als je eenmaal 'zoekwoorden' hebt gedefinieerd wil je ook aanhaken en weten of je boodschap wordt gelezen en wellicht verspreid. Je kunt zelf namelijk heel goed zien wat er gebeurt met de omvang van je online netwerken en de dingen die je deelt. En hoe je dat moet doen leer je in dit boek. Dit boek besteed daarom ook aandacht aan Tweetdeck en Hootsuit, tools die je helpen monitoren. Tot slot laat dit boek ook zien hoe je je online netwerken via je smartphone kunt beheren. Ik heb dit boek met veel belangstelling gelezen en er ook veel aan gehad. Ook heb ik 'Hoe je goed gevonden wordt' van Tom Scholte en Joris Coppes aan verschillende professionals aangeraden omdat dit boek je echt helpt met het definiëren wat je boodschap. De tips zijn erg waardevol, ik heb er direct een paar toegepast op mijn LinkedIn-profiel. En ook maak ik nu gebruik van lijsten in mijn Facebook-account. Als je wilt weten wat dat precies is en hoe handig dit wel niet is dan moet je dit boek zeker gaan lezen.

Over Brigitte Koehler

Brigitte Koehler is gespecialiseerd in arbeidsmarktbeleid en loopbaanadvies.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden