Want jij weet dondersgoed wat ze nu precies hebben bedacht, daarvoor geldt het uitroepteken. Maar je zet er ook je vraagtekens bij. Je twijfelt oprecht aan de verstandelijke vermogens van degenen die met het idee, maatregel of besluit op de proppen zijn gekomen. Dit boek van Johanne Kroon gaat niet over weer een nieuwe verandermethode en een bijbehorend stappenplan. Nee, dit boek gaat over één simpel communicatie-principe. Dat heeft zij bedacht! Johanna Kroon weet waarover ze het heeft als ze met een andere bril naar verander-trajecten kijkt. Een zeer prettige en leesbare schrijfstijl zonder gebruik van moeilijke woorden maken het boek licht verteerbaar en in één avond uit te lezen. Een verademing in vergelijking met een groot deel van de managementboeken dat vandaag de dag wordt uitgegeven. Het is alsof Johanna tegenover je aan tafel zit en je een verhaal vertelt. Verder valt de compacte omvang van het boek op, slechts iets meer dan 100 pagina’s om de boodschap voor het voetlicht te brengen. En voor wie is die boodschap bedoeld? Zelf geeft Johanna aan dat het boek bestemd is voor managers, projectleiders, communicatiemanagers en –medewerkers, adviseurs en iedereen die in een organisatie dingen wil veranderen. Als je dat laatste heel breed interpreteert, is de doelgroep bijna net zo breed als de organisatie zelf. In ieder geval kun je inkopers met groot gemak onder deze doelgroep scharen. Zij houden zich als projectleiders bezig met inkoop- of aanbestedingstrajecten om iets voor hun organisatie in te kopen. Het boek blinkt uit in helderheid, omdat het maar één (communicatie)principe behandelt: de relatie gaat voor het veranderdoel. Dat wil niet zeggen dat de relatie belangrijker is dan het veranderdoel. Beide zijn even belangrijk, maar de prioriteit ligt in dit boek net andersom dan je gewend bent, namelijk eerst het doel. Dat laatste is er volgens Johanna meestal de oorzaak van dat veranderingen op weerstanden stuiten. Vooral in de inleiding met de titel ‘De grote verandermythe’ maakt ze duidelijk dat niet iedereen per definitie tegen verandering in het verweer komt. De verwijzing naar Obama die eigenlijk met maar één belofte namelijk ‘Change’ de verkiezingen won spreekt voor zich. Verder meldt Johanna en passant dat de ontwikkeling van de mensheid eveneens te danken is aan de veranderingsbereidheid van de mensen. We zijn per slot van rekening de laatste 150 jaar wel een paar stappen vooruitgegaan. Verwacht dus geen plan van aanpak. Wat je wel krijgt is een voortdurende herhaling van de boodschap “zet het veranderdoel op de 2e plaats en de relatie op de 1e plaats”. De kracht van deze boodschap ligt ook hier in de herhaling. Wat verder opvalt aan het boek zijn de prima cases en praktijkvoorbeelden: helder en goed uitgewerkt. Zowel uit praktijk van de non-profit (gemeente Amsterdam) als de profit (Philips, KPMG) worden aansprekende voorbeelden behandeld. Vooral het voorbeeld over Henry Kissinger tovert een glimlach van herkenning op je gezicht. Terloops wordt ook verwezen naar belangrijke uitgangspunten van managementgoeroes als Kotter, Covey, Quinn en Kets de Vries. Niet overdreven veel, maar juist voldoende. Net zoals bij alle andere boeken van Van Duuren Media kun je je boek registreren en toegang krijgen tot de discussiefora op hun website. Verder ontvang je dan twee-maandelijks de nieuwsbrief over nieuwe managementboeken met extra informatie, wetenswaardigheden en nuttige links. Natuurlijk zit daar een commerciële intentie achter, maar het zijn de eerste stappen op weg naar een multimediale aanpak en het opbouwen van een soort van merkentrouw. Het boek spreekt met name aan, doordat het één simpele boodschap verkondigt. Een boodschap die in de praktijk binnen het inkoopwereldje niet zo gemakkelijk toepasbaar is. Relatiemanagement is een competentie, die bij veel inkopers namelijk niet hun functieprofiel voorkomt. Stel jezelf als inkoper bij aanvang van een project eens de kritische vraag hoe je relatie met je opdrachtgever is. Wees daarbij eerlijk en waarschijnlijk zul je in veel gevallen (helaas) moeten constateren, dat het doel van het project helder is, maar de relatie nog niet optimaal. Een mooie doelstelling om daar aan de hand van dit boek bij komende inkoop- of aanbestedingsprojecten aan te werken. Biedt dit boek je een garantie op succes? Nee, dat doet het niet, maar het vergroot zeker je kansen als je veranderingen tot stand moet en wilt brengen.
Over Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.