Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De difference map

‘Dit boek nodigt u uit om in actie te komen en de wereld waardevolle ideeën te presenteren’. Deze zin staat in de inleiding van het boek ‘De difference map’ van brandspecialist en auteur Bernadette Jiwa. En zo’n zin triggert mij enorm. Helemaal als ik de pagina omsla en daar de tien eigenschappen van denkers die het verschil maken zie staan. Gelukkig herken ik het merendeel daarvan in mijzelf en mijn bedrijf. Alle reden dus om er eens goed voor te gaan zitten om te zien hoe ik mijn business en marketing op eigentijdse wijze kan opfrissen.

Daniëlle de Jonge | 23 juli 2014

In de eerste paar hoofdstukken krijgt u vooral voorgeschoteld waarom de oude denkwijzen van het inrichten van uw (marketing)business niet of niet meer helemaal voldoen. Soms is er zo veel wat niet meer lijkt de deugen, dat een licht negatieve toon doorklinkt. Gelukkig krijgt die niet de overhand, want Jiwa staaft haar redenaties met voorbeelden uit de praktijk. Bedrijven als Apple, Spanx, Dove, Patagonia en Starbucks passeren de revue. Grote organisaties waar een goed ondernemer desgewenst zo een vertaalslag van maakt naar zijn of haar eigen MKB-praktijk. Er ontstaat een vernieuwend inzicht van hoe het óók kan in het zakenleven. De crux: laat voordelen en kenmerken van producten min of meer achterwege, focus op wat klanten willen voelen en beleven als ze met u zaken doen. Vraag eens wat ze belangrijk vinden, observeer hoe ze zich gedragen. En met die wetenschap maakt u het verschil met uw aanbod, want de echte waarde is psychologisch en niet tastbaar. Jiwa verstaat de kunst om oude vertrouwde marketingtechnieken in een nieuw daglicht te plaatsen, waardoor u vanzelf inziet dat deze bij lange na niet meer toereikend zijn in de huidige economie. Waarom nog meer reclamebudget als klanten tegenwoordig niet direct vallen voor klinkende advertenties? Weet waar uw klant waarde aan hecht, en daar op inspelen. Zij introduceert vervolgens het door haar ontwikkelde Difference Model. Stap voor stap neemt ze u mee door de zes pijlers: principes, plan, personen, persoonlijk, perceptie en product. Uiteraard met handige blanco versie die u, ook in een Nederlandse variant, kunt downloaden. Met een tiental casestudy’s uit het boek ter inspiratie, kunt u zelf aan de slag om de map voor uw bedrijf vorm te geven. Dat valt niet meteen mee kan ik u zeggen, keuzes maken en zaken helder onder woorden brengen is soms best lastig. Het boek zelf is overigens ook eigentijds: vlot leesbaar, behapbaar aantal pagina’s om het in relatief korte tijd door te nemen en een handige flexibele kaft zodat het boek makkelijk in de tas mee gaat. Interessant en inspirerend voor wie zijn of haar bedrijf graag weer eens doordacht onder de loep neemt.

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden