Allereerst is 'Leiderschap op een A4'tje' prettig en makkelijk leesbaar. De lay-out is druk maar niet storend. Het belangrijkste is dat de lay-out complementair is met de tekstuele inhoud van het boek en dat is het geval. De auteur neemt de lezer vanaf de eerste pagina op geïnspireerde wijze in sneltreinvaart mee in zijn ervaring als 'bedrijvensleutelaar' met de daaraan gekoppelde persoonlijke visie op het gebied van leiderschap en verandering. Hiervoor gebruikt hij geen hoogdravende taal en benoemt de dingen gewoon zoals ze zijn in de praktijk. Dit zal voor veel werknemers en leidinggevenden heel herkenbaar zijn maar de betreffende lezers weten ook dat benoemde zaken in praktijk vaak vakkundig worden weggemoffeld onder het spreekwoordelijke zand. De opbouw van het boek is prima, waarbij de auteur de lezers meeneemt aan de hand van een viertal Items, namelijk de A4-cyclus 1) Aansluiten, 2) Afspreken, 3) Aanspreken en 4) Afrekenen. Op zich zijn de items niet direct vernieuwend, ze worden in andere managementboeken ook omschreven, maar dan met andere benamingen. Naast deze items loopt er ook een boeiende persoonlijke rode draad door het boek, namelijk een aantal headlines uit het leven van de auteur die hebben gezorgd dat hij nu is zoals hij is met al zijn talenten en tekortkomingen. Wat dit boek onderscheidt ten opzichte van andere managementboeken is de passie van de auteur voor het onderwerp en daarnaast en vooral de verwerking vanuit de werkpraktijk en de leerervaringen uit zijn leven, in relatie tot de beschreven A4-cyclus. Dit vergroot de herkenbaarheid en kan zorgen voor meer inzicht bij de manager van 'nu'. Daarnaast worden tussendoor praktische tips gegeven, die worden ondersteund met een korte opsommingen van to do's, die makkelijk toepasbaar zijn. Wat ook duidelijk uit het boek naar voren komt is het belang van de onderstroom, in relatie tot issues als vertrouwen en heldere communicatie. Dit is vooral in deze tijd van 'wantrouwen' en 'onzekerheid' een prima kapstok voor de toekomst, waarbij onderstroom vaak iets is dat wordt gezien als negatief terwijl de auteur juist de positieve kanten hiervan benoemt. Punt is wel dat dit soort onderwerpen niet alleen op de 'praat-agenda' van organisaties moeten staan maar vooral middels de 'doe-agenda' dienen te worden opgepakt. Dit is ook waar de auteur voor pleit en ik kan niet anders dan het met hem eens zijn. Conclusie: 'Leiderschap op een A4'tje' is een verademing om te lezen. Ik kan niet wachten tot het beloofde vervolg uitkomt. Wat mij betreft dient dit boek onderdeel te zijn van de 'persoonlijke uitrusting' van iedere manager maar zeker ook van de HRM-professionals. Is het niet voor het verkrijgen van praktische tips en tools dan wel voor de momenten van reflectie van de 'ervaren manager', want nieuw gedrag en een persoonlijke visie begint met het verkrijgen van inzicht en daar kan dit boek zeker een bijdrage aan leveren.
Over Richard van der Lee
Richard van der Lee werkt als ZAV'er (Zelfstandig Aanjager van Vervanging) onder de naam Visie op Talent en is daarnaast auteur van diverse managementboeken. Hij publiceert regelmatig artikelen en blogs op diverse websites in binnen en buitenland over de driehoek talentontwikkeling-Leiderschap-nieuwe organisatievormen. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.