Nou ja, verrassend. Achteraf is het allemaal heel logisch en dat maakt 'Beslist' dan ook heel praktisch. De aanbevelingen van de broers Heath zijn heel herkenbaar en leiden ook daadwerkelijk tot resultaat. Het is heel makkelijk te controleren, want je kunt ze direct toepassen. Ik heb het aan den lijve ervaren. Ik wil nog wel eens snel een besluit nemen, zeker wanneer het goed en overtuigend klinkt en de risico's beperkt zijn. Hier geldt sterk het verschijnsel dat je niet weet wat je niet weet. Eén van de aanbevelingen van de auteurs is dan ook: bekijk altijd een tweede optie, hoe goed het voorstel ook is. Ik heb dit de afgelopen periode een aantal maal geprobeerd en ik moet zeggen dat het heeft geleid tot betere besluiten. Waarbij ik wel wil aantekenen dat indien ik de tweede optie niet had opgezocht ik het besluit niet als minder of slecht had ervaren. Dit komt doordat het besluit niet echt veel risico's in zich had. Maar ik ben wel blij dat ik de tweede optie gezocht heb, het uiteindelijke besluit is beter. Dit is maar een voorbeeld van een van de aanbevelingen die de auteurs aanreiken. Het boek is toegankelijk voor vrijwel iedereen, de aanbevelingen worden helder verwoord en verder geïllustreerd met voorbeelden. Het wordt zo gepresenteerd dat je ze direct kunt toepassen. Ondanks het feit dat de auteurs twee Amerikaanse broers zijn, is het zeker geen typisch Amerikaans boek. Die willen nogal eens zeer uitvoerig of langdradig zijn en de punten eindeloos herhalen. Niets van dit al. Het is een vlot leesbaar boek waar een ieder wat aan heeft of je nu hoog of laag in de organisatie zit. Het boek is bovendien logisch opgebouwd. De auteurs starten met het benoemen van de zogenaamde kwelgeesten bij besluitvorming. Daarnaast beschrijven ze een viertal richtingen om te komen tot betere besluitvorming. Als eerste behandelen ze het vergroten van het aantal mogelijkheden, hierdoor wordt het zicht op meerdere oplossingen breder. Als tweede gaan de auteurs in op de optie om de aannames te toetsen in de praktijk, een verhelderende exercitie. Vervolgens gaat men in op het verschijnsel; afstand houden voor je beslist. Als laatste komt aan bod; 'Kun je rekening houden met je ongelijk?' Het meest opmerkelijke is daarbij de zogenaamde verklikker. Dit systeem is mijns inziens goud waard. Een verklikker is een soort herinnering die je bij je besluit instelt voor het moment dat je het genomen besluit opnieuw ter discussie stelt. Bijvoorbeeld indien het verlies meer dan X wordt, stellen we over drie maanden vast dat het besluit onvoldoende was en zullen het heroverwegen. Dit boek leert je betere beslissingen te nemen maar ook om situaties beter in te schatten, wat uiteindelijk zal leiden tot betere keuzes in leven en werk, precies wat de ondertitel van het boek aangaf.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.