Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Succes met de zaak verzekerd

Ondernemen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het merendeel van de startende ondernemers gaat binnen vijf jaar failliet of stopt ermee. De rest blijft klein met hooguit een paar medewerkers in dienst. Slechts een kleine groep bedrijven weet door te groeien naar het midden- en grootbedrijf. Ondernemers moeten het spreekwoordelijke schaap met de vijf poten zijn en dat soort ondernemers zijn zeldzaam. Een beetje hulp bij het zakendoen kunnen veel ondernemers dan ook wel gebruiken.

Sjors van Leeuwen | 28 september 2015

Alle reden voor Geert Dehouck om het boek ‘Succes met de zaak verzekerd’ te schrijven. De auteur is zakenman, gastdocent, spreker en commercieel directeur bij D.A.S-België Volgens de auteur is succes geen toeval, maar ‘het resultaat van een constante, intelligente inspanning’. Centraal in het boek staat het ‘BusinessKompas’. Aan de hand van dit hulpmiddel bespreekt de auteur de belangrijkste aspecten van het ondernemerschap. In 215 pagina’s passeren in vijftien hoofdstukken alle onderdelen van het kompas de revue zoals (1) businessplan, (2) missie, visie en strategie, (3) identiteit, positionering en technologie, (4) producten en diensten, (5) klanten en verkoop, (6) marketing, (7) HR en personeel, (8) ondernemen, (9) management, (10) coachen, (11) communiceren, (12) volharding, (13) kritisch vermogen, (14) flexibiliteit en (15) vakmanschap. De auteur schrijft in het voorwoord dat het boek uitdrukkelijk niet bedoeld is als stappenplan, maar als zelfanalysetool en aansporing voor de lezer om kritisch na te denken over de vele aspecten van het ondernemerschap en de vele keuzes bij het zakendoen. Daar zit wat mij betreft ook het manco van het boek. Dehouck vuurt in al zijn enthousiasme talloze beschouwingen, citaten, vragen en tips op de lezer af. Van strategische onderwerpen zoals identiteit en positionering tot hoe je oogcontact maakt en een handdruk geeft. Daarbij stipt de auteur allerlei zaken losjes aan, worden veel vragen opgeworpen maar weinig beantwoord, worden alle keuzeopties open gehouden (iedere ondernemer is immers uniek) en wordt de lezer veelal op vaderlijke toon toegesproken. Met als gevolg dat de kans groot is dat je als lezer snel afhaakt, door de bomen het bos niet meer ziet of in opperste verwarring achterblijft. Het is ook wennen aan de schrijfstijl, maar dat komt ongetwijfeld doordat de auteur Belg is en zich in eerste instantie heeft gericht op Belgische ondernemers en lezers. Zo schrijft Dehouck op het gebied van kwaliteit bijvoorbeeld het volgende: ‘Succesvolle mensen leveren goed werk af. Ze voorkomen berisping door klanten of collega’s en oversten. En dat geldt zowel voor zaakvoerders als voor alle medewerkers. Ze werken voor een ander alsof voor henzelf is. Ze zijn precies en zeer begaan met hun werk. Ze zijn niet onverschillig of middelmatig, maar juist betrokken en voelen zelfvertrouwen. Die fierheid kenmerkt succesvolle mensen’. En bij ethisch handelen luidt het advies bijvoorbeeld: ‘Je mag natuurlijk commercieel handig zijn en je sluw gedragen in de verkoop, maar vertel geen leugens aan de klant’. Dit soort passages tref je op vrijwel iedere bladzijde en bij ieder onderwerp aan. Inhoudelijk gezien zijn er ook diverse kanttekeningen te plaatsen. Zo schaart de auteur onderwerpen als merknaam en logo onder businessstrategie en wordt marketing gezien als een verkoopactiviteit aangezien het gaat om het verleiden van klanten om het product te kopen. En bij het onderwerp over de beleveniseconomie gaat het vooral over tips voor het verbeteren van de website. Er staan in het boek ongetwijfeld een hoop zinvolle aandachtspunten voor ondernemers. Maar door de breedte van het onderwerp, de gekozen aanpak en de schrijfstijl, komt het boek niet goed uit de verf en vind ik het geen aanrader. Het eerste hoofdstuk opent met de spreuk van Willem van Oranje: ‘Meer zit in u’. Dat gevoel had ik ook sterk na het lezen van dit boek.

Over Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden