De hoofdauteurs van 'Succesvol veranderen' geven met dit boek een voorbeeld hoe het nieuwe presteren er in de toekomst kan uitzien. Een tijdelijk en flexibel netwerk van professionals dat werkt aan een helder resultaat. Zonder last te hebben van hiërarchische structuren en optimaal gebruikmakend van elkaars kwaliteiten. Niet de klanten uitmelken en de leveranciers zoveel mogelijk uitknijpen, maar juist zoeken naar positieve en vertrouwensvolle relaties. Als voorbeeld wordt daarbij de opkomst van de sociale media genoemd die, volgens de auteurs, zichtbaar maken dat relaties over positieve en verrassende ervaringen beschikken. Dat met elkaar combineren maakt succes. Ook intern moet de unieke kwaliteit van iedere medewerker benut worden. Met mate overigens, want volgens de schrijvers blinken succesvolle bedrijven uit in het binnenhalen en behouden van de juiste mensen, maar zijn ze ook daadkrachtig in het afscheid nemen van medewerkers die niet passen. Het is jammer dat niet nauwkeuriger wordt aangegeven hoe 'niet passen' wordt bepaald en door wie. Het boek blijft hierdoor naar mijn mening teveel hangen in algemene termen. Het is allemaal waar, niemand beweert het tegendeel, maar hoe geef je het handen en voeten? Rob van Es, Mathieu Weggeman, Wessel Ganzevoort, Hans van der Loo, Jacqueline Jansen, Max Herold en Marcel Kuhlmann leveren allemaal een bijdrage. Maar die kenden we al van het Managementboek van het Jaar 2009: 'Veranderdiagnose'. Van het Managementboek van het Jaar 2008: 'Leidinggeven aan professionals? Niet doen!' Van ' Kus de visie wakker', ' Gedoe komt er toch!', 'Denkfundamenten ontsluierd' en 'Implementatiekunst'. Ook worden er praktijkcases besproken van de Politie Noord- en Oost-Gelderland, OSR Juridische Opleidingen, Eno en wooncorporatie Rochdale. Jammer genoeg blijven die cases beperkt tot twee bladzijden, waardoor ze wel erg beknopt zijn en nauwelijks leermomenten opleveren. Zo is het resultaat van de bespreking van de OSR Juridische Opleidingen door Marcel Kuhlmann dat: 'besloten werd om de adviezen uit de masterclass te verwerken in ons nieuwe strategische plan. Handig want dit moet toch nog geschreven worden. Het strategische plan moet duidelijke doelen bevatten, ofwel de dominante logica moet manifest worden.' Hoe bedoelt u? Welke adviezen? Op welke vragen? Welke dominante logica? Ooit een advies gehad om onduidelijke doelen na te streven? Dat blijft allemaal onvermeld. Ook de tussendoortjes tussen de hoofdstukken in leveren, door de beperkte weergave op twee bladzijden, weinig nieuws op. Het verhaal van de apen is een bekend verhaal. U weet wel, boven in een kooi wordt een banaan opgehangen. Elke aap die probeert op een ladder te klimmen om die banaan te pakken wordt eraf gespoten. Na verloop van tijd als alle apen gewisseld zijn, gaat toch geen aap meer naar boven. Een illustratie van: zo doen wij dat hier niet. Tom Pauka en Rein Zunderdorp schreven in 1988 al het boek: 'De banaan wordt bespreekbaar'. Het behandelt de cultuurverandering bij de gemeente Groningen. Dat had best in de bronvermelding mogen staan. De subtitel van 'Succesvol veranderen' luidt: 'Het werkt echt...! Het draagt bij aan beter presteren op lange termijn...!' Ik ben daar na lezing niet van overtuigd en daar heb ik geen uitroeptekens voor nodig.
Recensie
Succesvol veranderen
'Succesvol veranderen' is een samenvatting van de masterclass Succesvol veranderen (www.succesvol-verandern.nl). Vanuit verschillende invalshoeken belicht een zevental auteurs het thema succesvol veranderen. Veelal bekende invalshoeken dus, want de diverse auteurs hebben allen al meerdere publicaties op hun naam staan. Rudie Jansman en Kim de Vries noemen het daarom zelf ook al meer een zap-boek dan een boek dat van begin tot eind gelezen moet worden.
Arie Buvens
|
7 juli 2011