Onlangs kwam er een vrouw van het Centraal Bureau voor de Statistiek bij mij thuis langs om mij uitgebreid te enquêteren over mijn opleidingen en werkende leven. Wat een half uurtje had moeten duren, werd een exercitie van meer dan een uur. Een tussenjaar na de middelbare school kon niet worden ingevoerd, een andere master dan bachelor leverde problemen op, een extra studiejaar na het behalen van mijn diploma bleek volgens het systeem niet mogelijk te zijn en een traineeship... ik móest kiezen tussen werk of opleiding. Ik koos twijfelend voor werk, maar toen ik vervolgens zei dat Adviestalent niet uitsluitend voor één branche werkt, ontplofte die aardige vrouw van het CBS bijna. Peter Koudstaal en Greetje Bijloo laten in hun boek 'Nieuwe verbindingen' overtuigend zien dat door de eeuwen heen de maatschappij door bedrijven, overheden en andere organisaties erop ingericht is om zo goed mogelijk in te spelen op behoeften van mensen, maar dat deze indeling inmiddels achterhaald is. Nieuwe, samengestelde behoeften leiden tot nieuwe verbindingen. De meeste organisaties, zoals ook blijkt met mijn ervaring met het CBS, denken nog in de oude structuren, tradities en belangen. Door niet langer te redeneren vanuit de enkelvoudige behoefte van het individu, maar vanuit gebundelde behoeftes die alleen ingevuld kunnen worden door samenwerkende organisaties ontstaan talloze kansen voor innovatie. De auteurs roepen je op om mee te denken over de wereld van 2025 en hoe je daar op in kan spelen. Dit doen zij aan de hand van tien megatrends (gezondheid, groen, authenticiteit, schaarse tijd en aandacht etcetera) en door te laten zien hoe door de eeuwen heen innovaties zijn ontstaan. Het is een mooi vormgeven boek, rijk aan inhoud en het bevat inspirerende quotes over innovatie ('als je denkt dat je er bent, dan ben je er geweest'). Toch mis ik iets aan het boek. Ik word opgeroepen nieuwe wegen te verkennen en innovatief te denken, maar het lezen van een boek is niet een manier op nieuwe verbindingen aan te gaan. Ik mis een interactieve website bij het boek, bijeenkomsten om met mensen uit allerlei verschillende organisaties eens na te denken over de wereld in 2025, verrassende Twitterberichten ('#nieuweverbindingen'). De auteurs hebben met het schrijven van het boek voor een oude vorm gekozen die niet goed past bij de krachtige nieuwe boodschap die zij verkondigen. Ik nodig Koudstaal en Bijloo uit om bij een vervolg of een herdruk van het boek de verbinding te leggen met de nieuwste generatie die nu op de werkvloer te vinden is. Jonge professionals die niet de gebaande paden hoeven te verlaten, omdat ze nooit gepast hebben in voorgebakken structuren en hokjes van een CBS-enquête. Wij zullen de regels van het spel ('experts schrijven een boek om hun kennis over nieuwe verbindingen te delen') veranderen en springen zo over de grenzen van deze tijd heen.
Over Anne Marth Kuilder
Anne Marth Kuilder is adviseur bij Adviestalent. Zij is als cultureel antropoloog altijd op zoek naar de dingen die zin hebben, of nog beter zin geven, naar wat mensen en organisaties werkelijk drijft. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.