In hoeverre is ‘Heartful Banking’ een inspiratie voor de financiële sector zodat zij het vertrouwen kunnen terugwinnen van de maatschappij? Uiteraard vraag ik mij af of iemand, die 20 jaar actief is geweest in het bankwezen, hierover een ‘objectief’ boek kan schrijven. Eigenlijk verwacht ik vooral beloftes en nuances, maar geen harde zelfreflectie of innovatieve acties. Uiteindelijk blijkt dat ik dat allemaal niet zal vinden in het boek en dat maakt het boek alleen maar mooier. Ik ervaar het als ‘een stapje terug’, even rustig beschouwen wat is geweest en een pleidooi over hoe het verder ‘moet’. ‘Heartful Banking’ is een interessant boek voor iedereen die meer wil weten over financiële diensten, de markt en de wijze waarop vraag en aanbod in de toekomst anders op elkaar af kunnen worden gestemd. Het biedt een verfrissende kijk op waarom banken onder vuur liggen, wat dit doet met de medewerkers en welke oorzaken ten grondslag liggen aan de crisis. Rustig en gedegen wordt de historie van de bankwereld beschreven, in jip-en-janneketaal beschrijft De Vries de strategieën, producten, behoeften en de structuur van banken. Een mooi inzicht in deze wereld, zeker voor degene die hierin niet thuis is. Een mooie stap om begrip te kweken bij de maatschappij die vaak al een oordeel klaar heeft zonder van de hoed en de rand te weten. Als niet-bankier ben ik verrast door deze uitgebreide en verhelderende schets van de bancaire wereld. Zo krijg ik langzaam begrip voor het speelveld van medewerkers en het bestuur van de banken. Het is duidelijk te merken dat de auteur veel ervaring heeft in het bankwezen, toch verliest hij mij op geen enkel moment. De Vries hanteert weinig jargon en legt alles zeer uitgebreid uit. Een bevriende bankier die ik het boek voorlegde, beaamt dat veel zaken in het boek duidelijk en eenvoudig zijn beschreven. Voor hem zal dit boek echter in de schaduw staan van internationale bestsellers over het bankwezen. Wel prijst hij de brede blik van de auteur. Alle facetten worden in meer of mindere mate meegenomen. De eenvoudige schrijfwijze draagt vooral bij aan de toegankelijkheid voor buitenstaanders. Dit laatste is in mijn optiek een voorwaarde voor de sector om uiteindelijk de harten van de maatschappij terug te winnen. Voor dit boek zijn veel prominenten uit en rond de bankwereld geïnterviewd. Allen geven ze schijnbaar openhartig en eerlijk antwoord op essentiële vragen die de auteur hen voorlegt. Juist deze stukken zijn voor ‘kenners’ erg interessant. Coryfeeën als Joris Luyendijk, Arnold Heertje en Herman Wijffels geven hun visie op zaken en doen suggesties over hoe het anders kan en moet. De interviews zijn geschreven als een vraag en antwoordspel en geven een breed inzicht in de belevingswereld van bankiers. De voorgelegde vragen zijn niet echt confronterend, wel oprecht en absoluut niet sturend. Dat geeft ruimte voor verschillende inzichten, hoewel duidelijk is dat velen de crisis zagen aankomen en ze allemaal ervaren dat de toekomst van bankieren er anders uit moet zien. Zo ook de auteur, die regelmatig zelf mogelijke oplossingen aandraagt om de puinhopen op te lossen die zijn ontstaan de afgelopen jaren. Voor de doelgroep zal de inhoud voor meer dan de helft wel bekend zal zijn. Of een die-hard bankier warm wordt van de oplossingen en ideeën uit het boek is voor mij niet in te schatten. Wel heb ik er zelf veel van geleerd en heeft het mijn blikveld verruimd. Het boek heeft mij geholpen om weer wat meer vertrouwen te hebben in de instituten die dagelijks met ‘ons geld’ bezig zijn. Mooi om meegenomen te worden door een expert die mij alle hoeken van het bankenspectrum toont, uitlegt wat er mis aan is, wat er beter kan én hoe het verder zou kunnen.
Recensie
Heartful Banking
‘Heartful Banking’ is een boek over bankieren geschreven door een oud-bankier. De ondertitel is een trigger voor mij: Voor mens- en maatschappijgericht bankieren. Na alle media verhalen over de ‘fouten van bankiers’ ben ik benieuwd naar de oplossingen uit de bancaire wereld.
Maarten Fijnaut
|
30 mei 2014