Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Inspiratie van Ap Dijksterhuis - ‘Een boeiend boek’

Inspiratie! We willen het allemaal. Geïnspireerd worden, andere mensen inspireren. Want inspiratie drijft ons voort. Het is het fundament van wetenschap, kunst, cultuur, muziek en prestaties op tal van gebieden. Maar wat is inspiratie eigenlijk, hoe werkt het en hoe kun je het inzetten voor nieuwe ideeën? Hoogleraar en psycholoog Ap Dijksterhuis legt het op smakelijke wijze uit in zijn boek ‘Inspiratie’. 

Sjors van Leeuwen | 26 oktober 2022 | 3-4 minuten leestijd

Over Inspiratie is veel gezegd en geschreven, maar er is eigenlijk nog maar weinig over bekend. Wat is inspiratie precies, hoe werkt het en hoe krijgen we die inspiratie? Alle reden voor hoogleraar en psycholoog Ap Dijksterhuis om het boek Inspiratie te schrijven. Eerder schreef hij boeken als Het slimme onbewuste en Op naar geluk.

Geen kwestie van geluk

Inspiratie is in ieder geval geen kwestie van geluk, zoveel maakt Dijksterhuis wel duidelijk in zijn boek. Inspiratie komt niet van boven, maar dwing je zelf af. Het is hard werken. Wat dat betreft zijn inspiratie en transpiratie net als danspartners, zo schrijft de auteur, ze horen onlosmakelijk bij elkaar. Hij maakt dat op boeiende wijze inzichtelijk aan de hand van een groot aantal bijzondere verhalen, opzienbarende gebeurtenissen en handige lessen psychologie en breinkunde. Een groot aantal wetenschappers, schrijvers, muzikanten, kunstenaars, ondernemers, idealisten, hobbyisten en sporthelden passeren de revue om het verband tussen inspiratie, inspanning en resultaat inzichtelijk te maken.

Wisselwerking

Inspiratie heeft alles te maken met de werking van je brein en de wisselwerking tussen het grote onbewuste en kleine bewustzijn. De auteur ziet daarbij drie vormen van inspiratie, namelijk innerlijke roeping (evocatie), plotselinge inval (eureka-moment) en flow (automatisme). In de wetenschappelijke literatuur wordt inspiratie vooral gezien als een gevoel waarin deze drie vormen van inspiratie als psychologische processen met elkaar verweven zijn. Met als belangrijkste overeenkomst dat ze de ontvanger het gevoel geven iets magisch mee te maken.

Van Darwin tot Rowling

We lezen over roepingen, eureka-momenten en flowervaringen van onder andere Isaac Newton (zwaartekracht), J.K. Rowling (Harry Potter), Charles Darwin (evolutietheorie), Mozart (componist), Steve Jobs (Apple), Mahatma Gandhi (spiritueel leider), Pieter van den Hoogenband (zwemtechniek), George Mallory (Mount Everest) en heel veel anderen. In veel gevallen duurde het jaren voordat hun idee werkelijkheid werd. Het is vaak een proces van vallen en opstaan, trial-and-error. Je maakt iets mee, je ziet iets, je denkt na, krijgt een idee, gaat aan het werk, loopt vast, probeert het nog eens, probeert het anders, enzovoort. Tot het uiteindelijk ergens toe leidt, soms vele jaren later. De kunst hierbij is om zoveel mogelijk onbewuste denkkracht te mobiliseren en gebruik te maken van intuïtie, nieuwsgierigheid, slapen, dagdromen en intrinsieke en extrinsieke motivatie. Dus daag je brein uit, lees boeken, kijk films, bezoek musea en concerten, praat met denkers en doeners, volg cursussen, enzovoort. Zet je onbewuste denkkracht in en prikkel de ‘voorstellingsmachine’, zo schrijft de auteur. En kijk naar de wereld als een kind, want dat stimuleert creativiteit én inspiratie.

Inspiratie dwing je af

Inspiratie is een boeiend boek om te lezen, maar weet dat ‘inspiratie’ ondanks misschien het vele harde werk, geen garantie is voor geluk of succes. Daar is vaak meer voor nodig. Inspiratie kan wel helpen. Het zorgt ervoor dat we nieuwe dingen doen, nieuwe dingen bedenken, onszelf verbeteren. De auteur schrijft het stellig: ‘Inspiratie is geen exclusieve eigenschap die voorbehouden is aan speciale mensen. Het is een verworvenheid van ons brein.’ Inspiratie dwing je af, het is de beloning voor eerdere arbeid. Dus, zo schrijft de auteur: kies werk waar je hart ligt, zet je er vol voor in, oefen, zet door, en hol de inspiratie tegemoet. Inspiratie krijgt iedereen die daarvoor kiest. Ook jij. Homo Inspiraticus.

Over Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden