Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Maak van verhalen je superkracht - ‘Vele inzichten, maar ook praktisch’

Hoe zorg je ervoor dat je verhaal écht binnenkomt bij je publiek? Volgens Jeanne Bakker en Ria van Dinteren is kennis van het brein daarbij onmisbaar. In ‘Maak van verhalen je superkracht’ combineren ze storytelling met neurowetenschap. Liesbeth Tettero las het en was aangenaam verrast. 

Liesbeth Tettero | 21 mei 2025 | 3-4 minuten leestijd

Je publiek kijkt je verwachtingsvol aan… jij begint met je verhaal, waarmee je iedereen wilt overtuigen. Helemaal volgens de regels van storytelling opgebouwd. Maar helaas… je ontmoet alleen glazige blikken. Wat gaat hier mis? Dat storytelling een krachtig instrument is om anderen mee te krijgen, is zo ondertussen wel breed bekend en geaccepteerd. Jeanne Bakker en Ria van Dinteren laten in Maak van verhalen je superkracht zien hoe kennis van je brein helpt om je verhaal écht overtuigend te maken.

Wat vindt het brein?

Een structuur aanbrengen in de inhoud van je verhaal is volgens Bakker en Van Dinteren dus niet voldoende. Door aan te sluiten bij wat het brein nodig heeft, komt je verhaal echt binnen bij de ander. Zet je de cerebrale cinema aan, oftewel: ziet de ander het voor zich? Is er een emotionele echo? Het hoofdstuk over wat er gebeurt in het brein van de luisteraar of lezer maakt dit boek echt onderscheidend van andere boeken en cursussen over storytelling. Niet voor niets is dit wat met de subtitel beloofd wordt: het gaat over de beste breinprikkels voor je publiek. Met als eerste de voorrangsregel: is de ontvanger wel ontvankelijk voor jouw boodschap? Of is ons reptielenbrein nog te druk bezig met overleven vanwege verontrustende omstandigheden? Hier volgt ook de verdieping over het belang van emoties in je verhaal: doordat het emotieverwerkende deel van je hersenen naast het geheugencentrum ligt, onthoud je verhalen met een emotionele lading beter. Je leert hoe je het werkgeheugen van de ontvanger zo goed mogelijk kunt aanspreken. En ook hoe je met jouw verhaal de juiste neurotransmitters kunt aanzetten, de stofjes die zorgen voor positieve gevoelens.

Tien technieken

De rest van het boek gaat over de toepassing van deze breinkennis. Zo laten de auteurs je kiezen tussen verschillende typen verhalen met ieder hun eigen doel: oorsprongsverhalen, mindshiftverhalen en kompasverhalen. En om daarbinnen weer de best plakkende verhalen te maken, krijg je tien nuttige technieken mee. Met voorbeelden van hoe het wel en hoe het niet moet, waardoor je het effect ervan meteen zelf ervaart. Bijvoorbeeld: begin een verhaal eens midden in de actie en gebruik een cliffhanger. En voor wie durft: maak gebruik van taboes! Met deze technieken kun je zo je eerste thriller schrijven.

Vertellen als een pro

Maak van verhalen je superkracht biedt vele inzichten, maar is vooral ook een praktisch boek. Alle inzichten zijn verwerkt in overzichtelijke schema’s met tips voor de vertaling naar jouw verhaal. Achter in het boek zijn de schema’s nog eens apart opgenomen, dat scheelt bladeren. Een verhaal kun je natuurlijk op papier vertellen, ook in managementboeken lees je regelmatig al dan niet fictieve verhalen om de inhoud over te brengen. Maar voor wie gaat presenteren, is een hoofdstuk hieraan gewijd. Op een podium of tijdens een vergadering, dat maakt niet uit. Met Barack Obama als voorbeeld van begenadigd spreker. Ter geruststelling: hij was dit ook niet van nature, het is dus te leren.

Practice what you preach, dat is wat de auteurs mooi doen. De vele verhalen die zij gebruiken om de inhoud te illustreren, maken dat de materie echt tot leven komt. En wat een dun boekje, dacht ik toen ik Maak van verhalen je superkracht oppakte. Een tegenvaller? Nee, zeker niet. Bakker en Van Dinteren houden zich aan hun eigen spelregels: overspoel de ontvanger niet met lange verhalen. Oftewel: goed verhaal, lekker kort!

Over Liesbeth Tettero

Liesbeth Tettero is trainer en coach in het openbaar bestuur (www.publice.nl) en van ambitieuze vrouwen (www.feministerie.nl). 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden