Ik ken Marianne Janssen als iemand die geen blad voor de mond neemt, altijd goed is voorbereid en geen open eindjes laat ontstaan. Bij de ondertitel van haar boek Lieve leiders, meende ik in eerste instantie juist wél zo’n open eindje te zien: Voor bazen die beter willen...
wensenlijst
Ik vulde dat zelf in als: bazen die beter willen voor hun organisatie, die willen dat hun medewerkers beter functioneren, efficiënter en effectiever werken, meer winst behalen – kortom, een wensenlijst voor de leider.
Gelukkig bleek al snel dat dit niet het geval was. Het boek gaat juist over het beter functioneren van de leider zelf – zodat leiders én medewerkers met meer plezier naar hun werk gaan, er minder stress, ziekteverzuim en ongewenst verloop is, minder fouten worden gemaakt en meer ruimte ontstaat om te leren. Uiteindelijk leidt dat tot een prettigere, gezondere werksfeer.
eigenzinnig
De rode draad in het boek is de vraag hoe je in deze tijd een goede baas kunt zijn. Goede bazen zijn volgens Janssen ‘mensen met zorg en aandacht voor de ander, die tegelijkertijd moedig en een beetje eigenzinnig zijn. Want een goede baas zwemt soms tegen de stroom in.’
Wat is er dan nodig om zo’n goede baas te worden? Janssen onderscheidt drie perspectieven:
- De basis op orde.
- Spelen met spanning.
- Turbulente tijden.
Elk van deze thema’s werkt ze uit in verschillende hoofdstukken, steeds met diverse invalshoeken. Voor lezers met weinig tijd biedt elk hoofdstuk een beknopte samenvatting aan het eind.
hoge scores
Bij medewerkerstevredenheidsonderzoeken krijgen de meeste leidinggevenden geen hoge scores. Dat zette me aan het denken over mijn eigen bazen – en de scores die ik hen ooit zou hebben gegeven. Hoeveel bazen heb ik versleten? Waren zij ook verre van perfect? Wat deden ze goed in mijn ogen? Wanneer toonden ze lef en liefde?
En hoe ben ik zelf als baas? Ik schroom niet om ook mijn eigen leiderschap onder de loep te nemen en oud-medewerkers daarover te bevragen. Met Janssens boek in de hand kan dat op een prettige en luchtige manier, zonder dat iemand zich aangevallen of tekortgedaan voelt – precies zoals het een ‘lieve leider’ siert.
Complimenten
Complimenten aan Janssen voor dit boek. Ze weet een complex onderwerp toegankelijk te maken, zonder te vervallen in de illusie van een ‘how to’ in zeven stappen. Haar schrijfstijl doet denken aan Marilieke Engbers, auteur van Onder commissarissen, die pleit voor menselijker toezicht. Helder taalgebruik, weinig jargon, goed leesbaar – en daardoor niet alleen waardevol voor bazen en hun bazen, maar ook voor medewerkers die met bazen werken.
Maken ‘lieve leiders’ soms stinkende wonden, zoals het spreekwoord zegt over de ‘zachte heelmeesters’?
Lees Lieve leiders, en oordeel zelf.
Over Christel Deckers
Christel Deckers is een onafhankelijk denker, expert op het gebied van governance, change management, innovatie en digitalisering. Zij is gepromoveerd aan de Business School of Economics in Nijmegen en doet onderzoek naar Bestuur en Toezicht in de zorg. Kernwoorden in haar werk zijn: We doen het samen, met plezier naar je werk en de juiste mens op de juiste plek.