Als iets anders moet, voelt het proces om van A naar B te komen soms als een gevecht. Voor je het weet is iets wat een goed idee leek verzandt in een hopeloze situatie omdat niemand mee wil werken. Als consultant ben ik getuige geweest van meerdere van die initiatieven en heb ik er zelfs aan meegewerkt. Maar die tijd is dankzij Verandercommunicatie nu echt voorbij.
praktisch bruikbare informatie
Huib Koeleman, expert in verandercommunicatie met ruim 30 jaar ervaring, heeft een schat aan praktisch bruikbare informatie in een fijn leesbaar en gemakkelijk te begrijpen boek gezet. Het is van die kennis die – mits goed ingezet – organisaties een ongelofelijke hoeveelheid tijd en geld kan besparen. De inspirerende voorbeelden geven de theorie nog meer kracht dan zij op zichzelf al heeft.
Verandercommunicatie heeft een logische opbouw en is vooral heel herkenbaar. Iedereen die een verandering teweeg heeft moeten brengen of er deel van uit heeft gemaakt, zal meerdere keren een ‘oh ja’-moment hebben, omdat zij zich een situatie herinneren die precies aansluit bij een voorbeeld uit het boek.
De rol van communicatie
De menselijke kant van werk wordt te vaak vergeten. Nagenoeg alle organisaties maken bijna continu wel een verandering mee of zijn op een of andere manier in transitie. In de praktijk zie je vaak dat verandertrajecten falen en een van de belangrijkste redenen is communicatie. Vaak is dat een gebrek aan communicatie, maar soms ook ineffectieve communicatie.
gedragsverandering
Verandercommunicatie leert je om voorafgaand aan een verandering goed na te denken over wat er moet gebeuren en hoe je dat voor elkaar wilt krijgen. Je leert diverse modellen over gedragsverandering kennen, zonder dat er een specifieke theorie wordt opgedrongen. Niet iedere situatie vereist immers dezelfde aanpak. Toch biedt het boek fijne handvatten om snel praktisch en betekenisvol bezig te zijn met een onderwerp dat zwaar onderbelicht is.
Wil je op een positieve manier verandering aanbrengen? Wil je weerstand voorkomen en in plaats daarvan bondgenoten creëren? Wil je bijdragen aan het werkgeluk van collega’s? Dan is Verandercommunicatie een must-have in je reis naar een mooiere en toekomstbestendige organisatie.
Over Stijn de Wilde
Privacy Officer bij Fontys Hogeschool | Governance, (Human) Risk & Compliance specialist |