Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Facility management: een volwassen dienst

Binnen het grote domein van uitbesteden neemt facility management een bijzondere positie in. Natuurlijk hebben we ook hier te maken met het uitbesteden van diverse taken en verschillende werkzaamheden, maar die zijn vaak zo rudimentair dat het etiket outsourcing er niet op wordt geplakt. Waarschijnlijk omdat het bij facility management gaat om diensten die zelden kritieke bedrijfsprocessen raken. Het zal iedereen weinig uitmaken wie het kantoor schoon houdt, de catering verzorgt, of de post verzorgt. Zolang het maar gebeurt. Er zijn dan ook weinig boeken die facility management als onderwerp hebben, in de meeste gevallen is het slechts een hoofdstuk in binnen een groter geheel. Uitzonderingen zijn Leiderschap in service van Rinus Vader dat bedoeld is voor managers van organisaties die facilities leveren, en De vele gezichten van facility management van Wessel Ytsma. Dit boekt is interessant voor een bredere doelgroep, van leverancier tot inkoper, omdat het duidelijk laat zien deze bedrijfstak volwassen wordt. Vooral de trend richting main contracting kan voor inkopers reden zijn om de bestaande contracten te herzien.

Pierre Pieterse | 21 juli 2006 | 1-2 minuten leestijd

De voornaamste verandering is volgens Ytsma dat leveranciers van facilities hun activiteiten meer en meer zijn gaan bundelen. Het schoonmaakbedrijf biedt naast schoonmaken diensten als onderhoud en kantoorinrichting aan. Ondersteunende dienstverleners zijn zich gaan ontwikkelen tot zogenaamde main contractors: men bundelt verschillende activiteiten en bieden die onder één paraplu aan. Daarbij maakt het niet uit of ze die diensten zelf leveren dan wel als opdrachtgever handelen richting andere bedrijven die specifieke diensten aanbieden. De main contractor is en blijft het aanspreekpunt voor de opdrachtgevende organisatie. De volgende bundeling van activiteiten is kenmerkend: gebouwgebonden activiteiten, zoals schoonmaak of onderhoud, personeelsgebonden activiteiten, zoals catering of beveiliging, en procesgebonden activiteiten, zoals logistiek of informatievoorziening.

Voor opdrachtgever is dat goed nieuws, omdat de schaalvoordelen die de dienstverlener door de bundeling bereikt, wordt verdisconteerd in de kostprijs, zonder dat de kwaliteit van de afzonderlijke diensten afneemt. Bovendien hoeft de opdrachtgever niet meer voor elke aparte maar noodzakelijke ondersteunende dienst op zoek te gaan naar aparte dienstverleners. En tot slot hoeft hij niet op elke aparte dienst toezicht te houden.

De keerzijde is wel dat iedere onderneming zorgvuldiger dan eerst op zoek moet naar een leverancier van facilitaire diensten. Het gaat namelijk niet meer om incidentele samenwerkingsverbanden voor uiteenlopende diensten, maar om de inhuur van een integraal pakket. De facilitaire dienstverlener is uitgegroeid tot een volwaardige zakenpartner met een even volwaardig totaalpakket aan diensten en producten. En dat maakt dat organisaties hun preferred supplier op dezelfde manier moeten selecteren als bijvoorbeeld de IT-dienstverlener.

Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden