Het hoofdstuk over ‘De zeven principes van wendbaar werken, leren en ondernemen’ is nu uitgebracht als apart boekje met de naam Hoe word ik een speedboot?. Lanting schreef eerder succesvolle boeken als De slimme organisatie, Iedereen CEO en Connect! (Managementboek van het Jaar 2011).
Menno Lanting reisde voor Olietankers en speedboten de wereld over en sprak met oprichters en werknemers van hippe startups, CEO’s van gevestigde bedrijven en zelfstandige professionals die als free agent de wereld overgaan. Lanting kwam er achter dat ‘aanpassingsvermogen’ steeds meer dé kritieke succesfactor wordt voor bedrijven om te kunnen overleven. Lanting introduceert de metaforen ‘olietankers’ en ‘speedboten’ om duidelijk te maken dat het draait om de wendbaarheid van organisaties.
In dit dunne boekje Hoe word ik een speedboot? (80 pagina’s) staan de ‘De zeven principes van wendbaar werken, leren en ondernemen’ die ook beschreven staan in het boek Olietankers en speedboten. Uit de gesprekken die Lanting voerde distilleerde hij zeven principes van wendbaar werken, leren en ondernemen: 1) Steeds falen en weer opstaan 2) Een leven lang leren: leerling en leraar tegelijk 3) Persoonlijk contact (stop de email terreur) 4) Slimmer en sneller werken en leren 5) Transparantie 6) De juiste balans 7) Omring je met talent.
Bij de beschrijving van deze principes passeren een groot aantal bedrijven en voorbeelden de revue zoals Evernote, Audi, Philips, Google, Amazon, BMW en Netflix. Het is inspirerend om te lezen hoe dit soort bedrijven deze principes in de praktijk brengen en welke resultaten ze daarmee boeken. Ook refereert Lanting regelmatig aan wetenschappelijke artikelen, onderzoeksresultaten en meningen en opinies van managementdenkers, filosofen en topondernemers.
Hoe word ik een speetboot? is een handzaam, leerzaam en inspirerend boekje. Je hebt het in een paar uurtjes uit en het is uitermate geschikt als cadeau voor leidinggevenden en collega’s die op het gebied van flexibel leren en werken, wel een zetje in de rug kunnen gebruiken.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.