De buitenkant van Social media? Social business! ziet er vlot uit. De binnenkant is dat ook. Het boek leest lekker weg en je kunt de hoofdstukken los van elkaar lezen. De introductie en inleiding (totaal 25 pagina’s) vond ik zelf wat lang.
Er worden een aantal voorbeelden beschreven die de meesten van ons wel kennen. Stiekem hebben deze ‘sparks’ voor een volgende stap in de professionele inzet van social gezorgd. De aswolk bij KLM, de DDOS aanval op de Rabobank en de kraanmachinisten bij BAM. Social is bij hen inmiddels geheel ingeburgerd.
De focus van de aangehaalde voorbeelden in het boek ligt op de (grote) bedrijven, met flinke budgetten. Wellicht is er een mogelijkheid om een zelfde soort onderzoek te doen bij kleinere ondernemingen met minder financiële middelen.
Er waren een aantal onderwerpen die er uitsprongen. Hoe richt je een social hub in (centraal of juist decentraal), wat is de impact op de bedrijfsprocessen door de inzet van social (kijkend naar zowel customer als employee journey) en natuurlijk de hamvraag: Wat levert de inzet van social nu eigenlijk op? Zeer interessante vraagstukken met evenzeer interessante antwoorden. Vooral het feit dat ook de laatste vraag concreet werd beantwoord sprak mij aan. Iets waar veel boeken niet aan toe komen.
De opbouw van het boek krijgt z’n apotheose in de laatste twee hoofdstukken. De letterlijke reflectie in ‘Social media? Social business!’, is een goede samenvatting van het geheel. Hierin worden kritische noten ten aanzien van de resultaten van social media niet uit de weg gegaan. Maar ook de blik in de toekomst, waarbij de jongeren van nu, straks een grote rol gaan spelen in de maatschappij, is iets om op in te spelen als onderneming.
Als je nog twijfelt als bedrijf over de inzet van social, dan kan ‘Social media? Social business!’ je over de streep trekken om te beginnen met experimenteren. Het geeft je bovendien een leidraad en do’s & dont’s bij de daadwerkelijke uitvoering van de social media strategie.
Over Richard Vermeer
Richard Vermeer is eigenaar van Social Pepper, een bureau dat helpt bij het verbeteren van de kwaliteit van online aanwezigheid door het ontwikkelen van websites en het adviseren over SEO, SEA & social media marketing.