Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het Klein ABC - Overtuigend Pitchen voor Ondernemers - 'Voldoet aan de verwachtingen'

Dit boek is zeer de moeite waard. Het boek heeft een mooi, klein vierkant formaat en 100 pagina's met zinvolle content. Schrijfster Diks is sinds 3 jaar onderneemster en heeft al de Boekgoud Publieksprijs 2017 gewonnen met haar vorige boek 'Het Groot ABC voor Blijer Presenteren'. Ik ben niet bekend met dat boek maar lees met veel plezier in de kleine versie.

Annemiek Sierhuis | 3 augustus 2018 | 2-3 minuten leestijd

Het woord Pitchen kan wat zwaar overkomen, maar weet Marjolein Diks meteen te relativeren. Zij schrijft vol overtuiging over het belang van jezelf, als belangrijkste vertegenwoordiger van je bedrijf, goed te presenteren. En daarbij zou het ideaal zijn als je altijd jezelf kan zijn en vol enthousiasme kan vertellen over je vak en diensten. Op het moment dat een pitch en presentatie een opgave voor je wordt, heeft ze vele tips om dit te verbeteren en vooral voor jezelf makkelijker te maken.

Het ABC in dit boek is geen volledig alfabet met 26 letters en categorieën. Diks heeft een keuze gemaakt om 20 onderwerpen te bespreken op alfabetische volgorde. Het boekje is erg overzichtelijk, leest goed en makkelijk en ik kan ook makkelijk onderwerpen terug vinden. Het boek bevat geen foto's of andere afbeeldingen ter illustratie en deze worden ook niet gemist.

De hoofdstukken zijn kort, zo'n 4 pagina's per onderwerp. Elk onderwerp wordt afgesloten met tips. Het boek kent geen overbodige teksten. De schrijfster snapt wat er verkeerd kan gaan bij een pitch en neemt je bij de hand om dit bij een volgende gelegenheid beter te doen.

Wat voor mij blijft hangen uit het hele verhaal is dat je continu moet kunnen spreken met evenveel energie over datgene wat je te bieden of te verkopen hebt, en dat het dus niet gaat om één moment van een goede pitch of presentatie. Natuurlijk staan er wel volop tips & trucs in om een pitch goed te maken.

Graag deel ik enkele tips en leuke anekdotes:

* 'Energie of perfectie? Wat wil je?' Eigenlijk weet je bij het stellen van de vraag al wel het antwoord. 'Perfectie is dodelijk saai. Bovendien haalt perfectie alle 'sjeu' eruit. Maar wat wel altijd werkt, is en enthousiasme, plezier en energie!'

* 'Geen halbe waarheid': 'Overtuigen doe je vooral door verbinding te maken en een oprecht verhaal te vertellen. Met een verhaal waarvan de inhoud klopt, want het moet natuurlijk geen 'Halbe Zijlstra' worden. Want dat levert zoals je weet behoorlijke imagoschade op.'

* Onderwerp 'Onderscheiden': 'De meeste pitchers zijn benauwd voor contact. Hoe zou het zijn als jij dat contact juist opzoekt?'

* 'Zet met jouw pitch de spotlight op jouw publiek. Het draait altijd om hen. Zowel in aandacht als in de vorm. Dus kies een manier van pitchen die het meeste effect heeft voor jouw publiek.'

* 'Kun je naar pitchen kijken als een vorm van een eerste contact? Als een uitnodiging tot een goed gesprek? Dan krijgt het al een andere lading.'

Diks biedt ook nog een onlinetraining Plug & Pitch.

Advies: Het Klein ABC - Overtuigend Pitchen voor Ondernemers voldoet volledig aan de verwachtingen. Alles over de beste pitch voor jouw bedrijf en jezelf in alle situaties goed presenteren. Met de hulp van Marjolein Diks zou iedereen meer zichzelf kunnen worden en zich op zijn / haar gemak gaan voelen bij het laten zien van jezelf en de mogelijkheden van jouw bedrijf. Dat gun ik een ieder.

Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.

Over Annemiek Sierhuis

Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden