Roel Grit (1954) studeerde fysische scheikunde aan de RUG. Van zijn eerste boek Projectmanagement zijn zo’n half miljoen exemplaren verkocht. Hij schreef 15 boeken over management. Hij doceerde scheikunde- en natuurkunde op het hbo (NHL Stenden Emmen). Nieuwste boek: ‘Wetenschap is geen mening’ met als ondertitel ‘Over klimaat, energie en stikstof’. Zie ook www.roelgrit.nl
Meer over de auteursDe complete professional
Persoonlijke ontwikkeling,competenties en Bildung
Samenvatting
- Praktisch handboek voor iedere hbo-student;
- focust op de beroepscompetenties;
- draagt bij aan het opleiden van een maatschap bewuste professional.
De complete professional is een praktisch handboek voor iedere hbo-student. Het boek helpt studenten belangrijke beroepscompetenties te verwerven en draagt zo bij aan het opleiden van een maatschappelijk bewuste professional. Binnen het boek staan goed burgerschap en persoonlijke ontwikkeling centraal. Het gaat dus zowel om de ontwikkeling als professional als om de ontwikkeling als burger in de maatschappij.
Het boek richt zich op burgerschap en persoonlijke ontwikkeling in de breedste zin van het woord. Onderwerpen als competentieverwerving, doelen stellen, (zelf)reflectie, ethiek, timemanagement, werken in teams, maatschappelijke verantwoordelijkheid en zingeving, persoonlijke drijfveren, kernkwaliteiten, leerstijlen en overtuigingen komen aan bod. Deze vijfde editie van De complete professional bevat een nieuw hoofdstuk over de relatie met de ander. Ook is de indeling van het boek volledig herzien en verbeterd om ruimte te bieden voor meer diepgang.
Motivatie van de auteur om dit boek te schrijven: 'In mijn colleges miste ik een boek gericht op beroepscompetenties en persoonlijke ontwikkeling dat ook nadrukkelijk oog heeft voor maatschappelijke impact.'
Het boek kan in alle hbo-opleidingen worden gebruikt, zowel in de propedeutische fase van de opleiding als in de hoofdfase. In de bijlage van het boek staat voor alle (100 +) opdrachten aangeven in welke fase van de opleiding deze het beste uitgevoerd kunnen worden. Studenten en docenten vinden op de ondersteunende website relevante links en literatuur voor verdere verdieping van de informatie uit het boek
Specificaties
Inhoudsopgave
1 De complete professional 13
1.1 Leren voor het leven 14
1.2 Wat is een competentie? 16
1.3 Competenties en bildung 18
1.4 Op weg naar ... de complete professional 19
1.5 Ik en de ander 22
1.6 Plan je persoonlijke ontwikkeling 23
1.7 Ontwikkelen is oefenen 24
1.8 Je portfolio toont je ontwikkeling 25
2 Wie ben ik? 29
2.1 Zelfanalyse 30
2.2 Zelfreflectie 30
2.3 Verschillende mindsets 34
2.4 Feedback: klopt je zelfbeeld? 37
2.5 Je kernkwaliteiten 39
2.6 Verschillende kernkwaliteiten: enneagram 42
2.7 Leerstijlen 44
2.8 Logboek Zelfevaluatie 48
2.9 Eindevaluatie ‘Wie ben ik?’ 49
3 Wat kan ik? 53
3.1 Wat kan ik al: nulmeting 54
3.2 Wat kan ik: tussenmeting 55
3.3 Beroepscompetentieprofiel 56
3.4 Curriculum vitae op papier 57
3.5 Curriculum vitae op LinkedIn 59
3.6 Kernkwalificaties 60
3.7 Dublin-descriptoren 61
3.8 Laat zien wat je kan 63
3.9 Eindevaluatie ‘Wat kan ik?’ 6
4 Wat wil ik? 71
4.1 Zingeving 72
4.2 Betekenisgeving 73
4.3 Ambitie 74
4.4 Motivatie 75
4.5 Proactiviteit 78
4.6 Sensitiviteit 80
4.7 Assertiviteit 81
4.8 Doelen stellen 83
4.9 Doelen formuleren 85
4.10 Doelen in vier stappen 87
4.11 Eindevaluatie ‘Wat wil ik?’ 90
5 Wat vind ik? 93
5.1 Normen en waarden 94
5.2 Normen, waarden en dilemma’s in je privéleven 96
5.3 Ethische vragen in je studie 97
5.4 Ethische vragen in een beroep 97
5.5 Cultuurverschillen en vooroordelen 98
5.6 Rolgedrag 101
5.7 Interviewen 102
5.8 De juiste vragen stellen 105
5.9 Onderzoekende houding 105
5.10 Logisch redeneren 107
5.11 Argumenteren 110
5.12 Drogredenen 113
5.13 Eindevaluatie ‘Wat vind ik?’ 118
6 Wat doe ik? 121
6.1 Verschillend gedrag 122
6.2 Vier gedragskleuren 123
6.3 Basisgedrag of responsgedrag 127
6.4 Gedrag op sociale media 129
6.5 Timemanagement 130
6.6 Prioriteiten stellen 132
6.7 Baas over je eigen doelen 136
6.8 Eindevaluatie ‘Wat doe ik?’ 138
7 Waar pas ik? 141
7.1 Terugblik: Waar kom ik vandaan? 142
7.2 Vooruitblik: Waar wil ik naartoe? 144
7.3 Waar sta ik nu? 145
7.4 Netwerken in de praktijk 148
7.5 Effectief netwerken 151
7.6 Netwerken via sociale media 157
7.7 Onderzoek je werkveld 158
7.8 Welke baan past bij mij? 161
7.9 Mijn droombaan 163
7.10 Mijn stage 166
7.11 Een leerwerkervaring 167
7.12 Eindevaluatie ‘Waar pas ik?’ 168
8 Wij samen 171
8.1 Feedback geven 172
8.2 Actief luisteren 172
8.3 Vier communicatiestijlen 174
8.4 Omgaan met conflicten 176
8.5 Reactie op je gedrag: de roos van Leary 178
8.6 Teamrollen volgens Belbin 181
8.7 Creativiteitstechnieken 187
8.8 De zes denkhoeden van De Bono 190
8.9 Probleemaanpak in drie fasen 193
8.10 Verschillende groepsrollen 194
8.11 Groepsevaluatie voor gevorderden 195
8.12 Teamrollen en teambuilding 196
8.13 Teamvorming in fasen 198
8.14 Eindevaluatie ‘Wij samen’ 200
Bijlagen
Bijlage 1 Leerstijlentest 202
Bijlage 2 Checklist zelfevaluatie 204
Bijlage 3 Checklist evaluatie groepsleden 205
Bijlage 4 Checklist sensitiviteit 206
Bijlage 5 Checklist assertiviteit 207
Bijlage 6 Groepsrollen 208
Bijlage 7 Communicatiestijlen 210
Bijlage 8 Checklist creativiteit 213
Bijlage 9 Wanneer welke opdracht? 214
Bijlage 10 Omnummering opdrachten vierde druk versus vijfde druk 218
Bijlage 11 Inhoud website 222
Literatuur 223
Illustratieverantwoording 226
Over de auteurs 227
Register 229
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht