
Lees verder
Facility management staat voor belangrijke uitdagingen. Het innoveren van facilitaire diensten is nodig om adequaat te kunnen inspelen op de eisen van turbulentie en complexiteit in steeds commerciëlere omgevingen. Hiervoor stelt dit boek een aanpak voor, gebaseerd op de contingentiebenadering uit de organisatiekunde en op de sociotechniek, die vernieuwend wil zijn op twee invalshoeken:
- Differentiatie. Voor maatwerk bestaan geen standaardoplossingen, hoogstens methodieken en steeds moet eerst worden gekeken naar de situationele bepaaldheid van de gegeven problematiek, bijvoorbeeld in termen van afbreukrisico van het facilitaire assortiment ten opzichte van de primaire processen in verschillende bedrijfstakken en sectoren.
- Decentraliseren. Waar nodig en mogelijk moeten regieproblemen op de werkvloer en dicht bij de klant worden gelegd. Dat kan vooral worden bereikt door het ontwikkelen van intelligente en flexibele combinaties van de professionele capaciteiten van mensen in teams en de nieuwe mogelijkheden van ICT.
Op basis van vier facilitaire configuraties wordt uitgewerkt hoe bij verschillende typen problemen, afhankelijk van de context, specifieke oplossingsinrichtingen kunnen passen; flexibiliteit en maatwerk zijn steeds richtinggevend. Meer integratie in uitvoerende werkprocessen, productvernieuwing en het concept van klantgestuurde teams zijn belangrijke opties voor innovaties.
Deze bewegingen brengen met zich mee dat de rol van facility management aan het veranderen is: van lijnmanagement in de richting van intermediair, adviseur, productontwikkelaar, accountmanager en coach. Dit vereist nieuwe deskundigheden en competenties. Er wordt ingegaan op de mogelijkheden voor het stimuleren van een nieuwe facilitaire professionaliteit, bijvoorbeeld via opleidingsprogramma's en toegepast onderzoek. Tevens worden actuele beleidsthema's als verzelfstandiging, doorbelasting, kwaliteitsmanagement, uitbesteding en flexibilisering in het geschetste perspectief belicht.
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
Meer informatie over AI-books