Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

(R)evolutie van werk

Sociaal kapitaal in organisaties

Specificaties
Paperback, 106 blz. | Nederlands
Koninklijke van Gorcum | 1e druk, 2012
ISBN13: 9789023250838
Rubricering
Juridisch : Management
Koninklijke van Gorcum 1e druk, 2012 9789023250838
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

In een wereld waarin een 15-jarige jongen een app kan maken die een heel bedrijf naar de rand van de afgrond brengt, zijn oude organisatiemodellen niet meer houdbaar. Het Nieuwe Werken is niet de oplossing voor deze problemen, maar eerder de laatste stuiptrekking van organisaties die gedoemd zijn ten onder te gaan in de kennisrevolutie.

Dit roept veel vragen op. Hoe gaan maatschappelijke trends, zoals de zoektocht naar zingeving, de drang naar duurzaamheid en de opkomst van de prosumer van invloed zijn op de manier waarop we werken en werk organiseren? Welke invloeden zullen internationalisering en digitalisering hebben op ons werk? Wat voor soort organisaties zullen er ontstaan? Hoe motiveren en belonen we mensen straks voor hun werkzaamheden?

In dit boek geeft Bas van de Haterd enkele antwoorden. Hiervoor kijkt hij naar ontwikkelingen in de periferie die aansluiten bij de maatschappelijke trends. Wat zich nu in de periferie bevindt, kan namelijk mainstream worden. De toekomst van werk is al aanwezig, hij is alleen nog niet wijdverspreid.

Specificaties

ISBN13:9789023250838
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:106
Druk:1
Verschijningsdatum:18-12-2012
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (4)

recensie
(R)evolutie van werk
Jefte de Bruin | 29 mei 2013
'It is the long history of humankind (and animal kind, too) those who learned to collaborate and improvise most effectively have prevailed' - Charles Darwin. Deze zin, overigens afkomstig uit het boek zelf, vind ik de beste weergave van de rode draad van '(R)evolutie van werk'. De voornaamste indruk die het boek hiermee op mij achterlaat, is iets in het midden tussen een nadrukkelijke waarschuwing en een scenarioanalyse van wat ons te wachten staat, zowel als organisatie als individu. Daarmee zet Bas van de Haterd aan tot het ondernemen van actie.
Lees verder
recensie
(R)evolutie van werk
Lodi Planting | 22 maart 2013
Bas van de Haterd, professioneel bemoeial, geeft in zijn boek (R)evolutie van werk inzicht in de maatschappelijke ontwikkelingen die anno 2013 plaatsvinden. De ondertitel – sociaal kapitaal in organisaties – vat mijn inziens het boek het beste samen. Bedrijven maken namelijk een transitie door (of gaan deze meemaken) van Human Capital naar Social Capital. Hoe dit gebeurt en waarom dit gebeurt beschrijft Van de Haterd tot in detail. Hoe bedrijven deze transitie moeten managen blijft helaas achterwege.
Lees verder
recensie
(R)evolutie van werk
Joost van Driessen | 27 februari 2013
We zijn onderweg van human capital naar social capital. Dat betoogt Bas van de Haterd in zijn boek '(R)evolutie van werk'. Door de (R) zijn dat twee titels ineen. Enerzijds de doorontwikkeling die altijd speelt. Anderzijds de revolutionaire manier waarop dat nu gebeurt. Aan het eind worstel je daarom ook met de vraag 'ben je klaar voor de toekomst van werk'?
Lees verder
recensie
(R)evolutie van werk
Daniëlle de Jonge | 8 februari 2013
De ontwikkelingen in de maatschappij volgen elkaar in rap tempo op. Zo ook in onze werksituatie. In de achterliggende jaren is er veel veranderd en er staan allerlei nieuwe zaken in de startblokken. Bas van de Haterd schreef een boek over de impact hiervan op werken: '(R)evolutie van werk'.
Lees verder

Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is een freelance professional bemoeial. Hij helpt bedrijven met het oplossen van personeelsproblemen. Hij is een internationeel spreker en adviseur als het gaat om de invloed die technologie heeft op werk en de manier waarop je technologie kan gebruiken om slimmer te werven.  Hij heeft lezingen gegeven over de hele wereld, van Melbourne en Syndey tot Bogota. Van Dubai tot Jaipur, India en dichter bij huis in Londen, Parijs, Berlijn en natuurlijk op alle plekken in Nederland.  Hij heeft grote organisaties zoals NS, PostNL, Randstad, Ministerie van Buitenlandse zaken, Universiteit van Twente en Gemeente Den Bosch geadviseerd over hun wervingsstrategie. Ook organiseert hij jaarlijks een event genaamd Digitaal-Werven.

Andere boeken door Bas van de Haterd

Inhoudsopgave

1. Inleiding
1.1 Doelstelling en samenvatting
1.2 Technologische termen
1.3 Inspiratie

2. De geschiedenis van werk

3. De huidige trends en ontwikkelingen
3.1 Introductie
3.2 Drang naar duurzaamheid
3.2.1 Milieubewust
3.2.2 Duurzame arbeidsrelaties
3.3 Zoektocht naar zingeving
3.3.1 Positieve en negatieve gevolgen
3.3.2 Impact op werk
3.4 Cirkels van vertrouwen
3.4.1 Voorbeelden van cirkels van vertrouwen
3.4.2 Arbeidsmarkt voorbeelden
3.5 Horizontale oplossingen
3.5.1 Oplossingen met geld als doel
3.5.2 Oplossingen met geld als rekenmiddel
3.5.3 Oplossingen zonder geld
3.6 De prosumer
3.6.1 De producerende consument
3.6.2 De professionele consument
3.6.3 Impact op business
3.7 (Extreme) ketensamenwerking
3.7.1 Uitgangspunten ketensamenwerking
3.7.2 Intensiteit van samenwerking
3.7.3 Collectieven en regiebedrijven
3.8 (Radicale) transparantie
3.8.1 Verschijningsvormen van transparantie
3.8.2 Organisaties en transparantie
3.9 (Radicale) decentralisatie
3.10 Pay per performance
3.10.1 Crowdsourcingplatformen
3.11 De / worker

4. De toekomst van werk
4.1 Introductie
4.2 Toekomstlijn 1: Digitalisering en internationalisering van werk
4.2.1 De derde industriële revolutie
4.2.2 Internationalisering
4.3 Toekomstlijn 2: De waardering van menselijk kapitaal
4.3.1 Reorganisaties
4.3.2 Waardering van briljante mensen
4.3.3 Menselijk kapitaal op de balans
4.4 Toekomstlijn 3: De zwermen van zelfstandigen
4.4.1 Voordelen van organisaties van zelfstandigen
4.4.2 Nadelen van organisaties van zelfstandigen
4.4.3 Doelen van zelfstandige organisaties
4.5 Toekomstlijn 4: De tijdelijkheid van organisaties
4.5.1 Technologische veranderingen als katalysator
4.5.2 Tijdelijke organisaties
4.5.3 Gekozen einde
4.6 Toekomstlijn 5: De externe werknemers
4.6.1 Verschillen vervagen
4.6.2 Voormalig medewerkers
4.6.3 Crowdoutsourcing
4.6.4 Crowdsourcing
4.7 Toekomstlijn 6: De flexibele kern
4.7.1 Inrichting van de flexibele kern
4.7.2 Voordelen flexibele kern boven de harkstructuur
4.7.3 Flexpoules als voorbeeld
4.8 Toekomstlijn 7: Situationeel leiderschap en zelfmanagement
4.8.1 Leiderschap als rol
4.8.2 Natuurlijke selectie
4.8.3 Coaching
4.8.4 Zelfmanagement
4.8.5 Holistisch organisatiemodel
4.8.6 Voorbeelden van zelfmanagement
4.9 Toekomstlijn 8: Beloningsmodellen
4.9.1 Grondslagen voor beloning
4.9.2 Crowdsourcing
4.9.2 Waardebepaling achteraf
4.9.3 Salaris- en bonusbepaling

5. Conclusie: Van human capital naar social capital

Tot slot

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        (R)evolutie van werk