

De vijf kritieke succesfactoren voor coaching
Kennis en kunde voor de competente coach
Samenvatting
Professioneel, verantwoord handelen als coach betekent dat je antwoord kunt geven op de vraag: wat doe je, waarom en waarom op deze manier? Als we niet weten waaraan ons coachhandelen moet worden getoetst, hoe kunnen we dan een uitspraak doen over onze vakbekwaamheid, in termen van doeltreffendheid, succes …?
Zaken die voorwaardelijk zijn voor succes noemen we kritieke succesfactoren (KSF’s). Binnen het coachproces zijn het die aspecten die onophoudelijk de aandacht moeten krijgen van coach en coachee: (1) de Context, (2) de Meetlat, (3) Eigenaarschap, (4) de IJsberg en (5) het Hier & Nu.
Deze KSF’s bieden een overzichtelijk kader waarbinnen alle coachactiviteiten kunnen worden begrepen. Daarnaast vormen ze een goede basis voor een quickscan van de huidige situatie van de coachee of het te coachen team. Ook zijn de KSF’s een handig ijkpunt voor de voortgang van het coachproces en de daarin bereikte resultaten.
Dit boek behandelt de vijf KSF’s voor coaching afzonderlijk en in hun onderlinge samenhang. Het reikt de coach de theoretische kennis aan die hij nodig heeft om de KSF’s in de praktijk ook met succes te kunnen hanteren, en geeft antwoord op de volgende vragen:
- Wat zegt de theorie over kritieke succesfactoren?
- Hoe kunnen we de vijf KSF’s herkennen in de praktijk van coaching?
- Hoe kan een coach dit inzicht benutten voor het succes van de coachee?
De vijf kritieke succesfactoren voor coaching verschaft coaches in opleiding, coach-opleiders en ervaren coaches een samenhangend kader waarbinnen zij hun eigen handelen kunnen plaatsen en begrijpelijk kunnen uitleggen aan anderen.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Over Ger van Doorn
Over Marijke Lingsma
Inhoudsopgave
Voorwoord van de auteurs
Inhoud
Lijst van figuren
Lijst van tabellen
Inleiding
Deel I Theoretische basis voor de vijf kritieke succesfactoren voor coaching
Inleiding
1. Omgevingsbewustzijn in werken en leren: Context
2. Doelgerichtheid in werken en leren: de Meetlat
3. Zelfsturing in werken en leren: Eigenaarschap
4. Competentiegericht leren: de IJsberg
5. Ervaringsleren: Hier & Nu
Deel II Praktisch gebruik van de werkmodellen voor de vijf kritieke succesfactoren voor coaching
Inleiding
6. Selectie van werkmodellen voor ‘standaard’ coachsituaties
7. Toepassing van werkmodellen in veelvoorkomende coachsituaties
8. Aanpassing van werkmodellen voor bijzondere coachsituaties
Afronding: samenvatting en integratie
Bijlagen 505
Bijlage 1 – werkmodellen voor omgevingsbewuste coaching – KSF-1, de Context
Bijlage 2 – werkmodellen voor doelgerichte coaching – KSF-2, de Meetlat
Bijlage 3 – werkmodellen voor coaching gericht op zelfsturing – KSF-3, Eigenaarschap
Bijlage 4 – werkmodellen voor competentiegerichte coaching – KSF-4: de IJsberg
Bijlage 5 – werkmodellen voor coaching gericht op ervaringsleren – KSF-5: Hier & Nu
Bijlage 6 – Relatie tussen competentieprofielen en de vijf kritieke succesfactoren
Bijlage 7 – Werkmodellen bij de 5 KSF’s, codering en nummering
Bijlage 8 – Casuistiek bij de vijf kritieke succesfactoren
Verklarende begrippenlijst,
Literatuur
Over de auteurs
Register
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Net verschenen
Rubrieken
- Aanbestedingsrecht
- Aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- Accountancy
- Algemeen juridisch
- Arbeidsrecht
- Bank- en effectenrecht
- Bestuursrecht
- Bouwrecht
- Burgerlijk recht en procesrecht
- Europees-internationaal recht
- Fiscaal recht
- Gezondheidsrecht
- Insolventierecht
- Intellectuele eigendom en ict-recht
- Management
- Mens en maatschappij
- Milieu- en omgevingsrecht
- Notarieel recht
- Ondernemingsrecht
- Pensioenrecht
- Personen- en familierecht
- Sociale zekerheidsrecht
- Staatsrecht
- Strafrecht en criminologie
- Vastgoed- en huurrecht
- Vreemdelingenrecht