
Lees verder
hoogleraar Psychologie en Marketing aan de Arizona State University.
Meer over Robert CialdiniWelke mechanismen zorgen ervoor dat jij ja zegt tegen een aanbieding waar je eigenlijk niet op zat te wachten? Welke technieken gebruiken verkopers en anderen die iets van jou gedaan willen krijgen? En hoe kun jij deze technieken zelf ook toepassen?
Het gaat in biologisch opzicht om vaste gedragspatronen; complexe reeksen gedragingen die zich telkens in haast precies dezelfde volgorde afspelen, bijvoorbeeld bij het beschermen van het territorium, het hofmaken van een partner of het zorgen voor het nageslacht. Het interessantste hieraan is de manier waarop het mechanische gedrag in werking wordt gesteld: de sleutelprikkel.
Aan de hand van boeiende theorie en herkenbare praktijkvoorbeelden laat Robert Cialdini in deze internationale bestseller zien hoe beïnvloeding werkt. Hij ging daarvoor drie jaar undercover bij autodealers, fondsenwervers, reclamemakers en telemarketeers.
Daar ontdekte hij dat het geheim van succesvol overtuigen in zes eenvoudige principes schuilt:
- wederkerigheid
- consistentie
- sociaal bewijs
- sympathie
- autoriteit
- schaarste
beïnvloeding invloed psychologie overtuigingsprincipes overtuigen sociale beïnvloeding schaarste sociale bewijskracht sympathie wederkerigheid autoriteit commitment en consistentie marketing automatisch gedrag communicatie verkopen voet-tussen-de-deur-techniek na-afwijzing-een-stapje-terug-techniek gedragsbeïnvloeding volgzaamheid manipulatie automatische reacties besluitvorming zelfbeeld sociaalpsychologisch onderzoek sociaal bewijs verdedigingstactieken perceptueel contrast reactantie gedragspsychologie kuddegedrag consumentengedrag overtuigingstechnieken sociale invloed onderuithalen persuasieve communicatie schriftelijke toezeggingen tijdsdruk associatieprincipe onderhandelen ethiek onderzoeksmethoden omstandereffect ingeblikt gelach gehoorzaamheid aan autoriteit reclame zelfverdediging persoonlijke effectiviteit ethiek van beïnvloeding cognitieve dissonantie informatieverwerking sociaal experiment mimicry veldonderzoek compliance cultuurverschillen gedragsverandering persoonlijke ontwikkeling sociale psychologie irrationeel gedrag krijgsgevangenenkampen macht politiek groepsdruk persuasie wederzijdse beïnvloeding communiceren bewustwording klassieker
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
Meer informatie over AI-books