
Lees verder
CEO, Business Models Inc, internationaal adviesbureau voor strategie en businessmodel innovatie.
Meer over de auteursStap weg van traditionele, verouderde en inefficiënte bedrijfsmodellen om waarde te verhogen en klanten positief te verrassen.
Nooit eerder heeft de zakenwereld zoveel radicale veranderingen meegemaakt. Veranderingen in technologie, in fysieke beperkingen en in consumentengedrag. Deze enorme versnelling van veranderingen zet een schijnwerper op de economie en bedrijven en businessmodellen die zich moeten aanpassen of sterven tijdens hun poging.
Als managers, besluitvormers, ondernemers, intrapreneurs en veranderingsagents, is het aan jou om de businessmodellen van je organisatie opnieuw te ontwerpen en te veranderen om ervoor te zorgen dat je organisatie voortleeft en bloeit in de toekomst. Business Model Shifts laat zien hoe je dit allemaal kunt doen, en nog veel meer.
Het boek onderzoekt zes verschillende soorten verschuivingen in het businessmodel, die elk een structurele fout in het huidige economische systeem aanpakken, en identificeert de kansen die aan de andere kant van die tekortkomingen liggen:
1. Van product naar dienst: de verschuiving van producten naar diensten die de ‘job to be done’ klaren voor klanten;
2. van aandeelhouder naar stakeholder: de verschuiving van aandeelhoudersgerichtheid naar het creëren van waarde voor alle stakeholders;
3. Van fysiek naar digitaal: de verschuiving van gefragmenteerde bedrijfsactiviteiten naar altijd verbonden zijn met klanten en hun behoeften;
4. Van pijplijn naar platform: de verschuiving van onderbediend naar mensen rechtstreeks verbinden om waarde uit te wisselen;
5. Van incrementeel naar exponentieel: de verschuiving van 10% verbeteren naar exponentieel denken en 10x groei;
6. Van lineair naar circulair: de verschuiving van take-make-dispose naar herstellende, regeneratieve en circulaire waardecreatie.
Business Model Shifts omvat 39 casestudies, 60+ individuele bedrijfsmodellen en meer dan 30 patronen en is een uitgebreide bron voor het begrijpen van de mindset, kansen, business model opties en gedurfde stappen die je kunt nemen om je eigen shift voor de toekomst te creëren.
businessmodellen business model innovatie businessmodel innovatie strategisch management waardecreatie crisismanagement exponentiële groei platformeconomie stakeholdermanagement digitale transformatie circulaire economie platform economie business model canvas servicegericht businessmodel servicemodellen duurzaamheid strategie klantwaarde bedrijfsaanpassing stakeholderwaarde disruptie productservice systemen duurzame businessmodellen verandermanagement abonnementsmodel digitale businessmodellen klantgerichtheid product-as-a-service service economie
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
Meer informatie over AI-books