

Peter Geelen is de grondlegger van de integraal Performance Management®-methode (iPM). Het is zijn ambitie om het eilanddenken bij organisaties te doorbreken door ze vanuit het gezichtspunt van klanten te laten samenwerken. Samen met zijn team perfectioneerde hij het iPM-gedachtegoed tot een succesvolle methode voor ketensamenwerking en -sturing.
Meer over Peter GeelenKPI's die wél werken
Samenvatting
Van strategie naar uitvoering; hoe prestatie-indicatoren kunnen helpen
De valkuil waar organisaties telkens opnieuw intrappen, is dat ze - weliswaar goed bedoeld en zonder dat ze het vaak weten - via Kritische Prestatie Indicatoren (KPI's) barrières opwerpen voor effectieve uitvoering van de strategie. Klanten worden daarvan de dupe en veel tijd gaat verloren aan het herstellen van fouten. KPI's leiden niet tot de gewenste prestatieverbetering. De waan van de dag blijft regeren. Dat hoeft niet.
In dit boek leest u concreet en praktisch hoe het anders kan. Een innovatieve aanpak die zich in de praktijk heeft bewezen. U leert hoe u KPI's opzet die samenwerking wél bevorderen, uw klanten beter bedienen en waarmee u 'knoppen' krijgt waarmee u écht kunt sturen en uw ambities kunt realiseren.
Aanbevelingen
‘De missie van de schrijver is om organisaties beter te laten presteren. Dezelfde ambitie is ook altijd de drijfveer voor mijn werk geweest. Na het lezen van dit boek ben ik er zeker van dat deze frisse aanpak bijdraagt aan beter presterende organisaties. De introductie van KPI programma's kan echter volledig de mist in gaan en daar ben ik zelf - door schade en schande - achter gekomen. De klantketens - zoals beschreven in het boek - zijn een belangrijke en interessante manier om naar de business processen te kijken. Bovendien is dat een goede manier om duidelijk te maken dat voor een succesvol bedrijf, een goede samenwerking van alle afdelingen cruciaal is. Daarom geloof ik ook ten zeerste in op klantketens gebaseerde proces-KPI's in plaats van afdelingsgerichte KPI's. Alleen op die manier kan de juiste klant- en mensgerichte spirit behouden blijven. Hoe eenvoudig ook uiteengezet in dit boek: onderschat deze wezenlijke veranderingen niet. De positieve effecten op uw prestaties kunnen significant zijn. Ik wil u dan ook aanmoedigen om hiermee aan de slag te gaan.’ - Maiko van der Meer, CEO Marine Harvest Consumer Products
‘Prettig en belangrijk leesvoer voor iedereen die niet verstrikt wil raken in de waan van de dag en de klant niet uit het oog wil verliezen!’ - Rob Scholte, voormalig RvB en directielid bij Metro, Goodyear, Nestlé en Unilever.
‘Ik heb dit boek in een adem uitgelezen. Een aanrader voor iedere bestuurder die niet alleen ambitie op het papier wil doen landen. U wordt stap voor stap bij de hand genomen hoe de organisatie samen met teams kan werken aan echte verbetering.’ - Leonard Geluk, voorzitter College van Bestuur Haagse Hogeschool
‘Wij werken sinds 2010 op basis van iPM en hebben zeer aanzienlijke resultaatverbeteringen gerealiseerd op faalkosten en doorlooptijden. Ook de klanttevredenheid sterk toegenomen!’ - Piet van Loenhout, algemeen directeur Berkvens Deursystemen.
Trefwoorden
prestatieverbetering kpi prestatiemeting prestatie-indicatoren strategie-uitvoering klantketens procesverbetering strategie samenwerken proces-kpi's resultaat-kpi's organisatieverbetering klantgerichtheid prestatiemanagement eilandcultuur management procesmanagement eilanddenken waan van de dag ipm kpi-boom klantwaarde bedrijfsprocessen stuurinformatie strategisch management organisatieverandering organisatie verandermanagement leiderschap prestatiegesprek
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1 DON’T MAKE A FALSE START WITH YOUR KPI PROGRAMME 15
2 DAILY DELUSION RULES YOUR ORGANISATION 21
3 LESS IS MORE 27
4 A KPI LIST IS USELESS 33
5 THINK IN CUSTOMER CHAINS AND PREVENT ‘ISLAND THINKING’ 39
6 IS PLANNING & CONTROL BECOMING OBSOLETE? 45
7 KING-SIZE PERFORMANCE INFARCT 51
8 THE MANAGING DIRECTOR INTERVENES 57
# AVOID THE 5 PITFALLS OF THE TRADITIONAL KPI STRUCTURE 63
9 GETTING STARTED WITH DREAM AND GOAL (THE ‘WHY’ AND ‘WHAT’) 75
10 GETTING STARTED WITH CUSTOMER CHAINS (THE ‘HOW’) 85
11 CUSTOMER VALUES AND INTERNAL VALUES 93
12 LINK PROCESS KPIs TO RESULT KPIs 99
13 COMPREHEND YOUR PROCESS BEFORE DEFINING THE OTHER PROCESS KPIs 107
14 SEE THE FOREST AGAIN THROUGH KPI TREES 115
15 KPI BUTTONS YOU CAN TRULY PRESS 123
16 THE RIGHT CHART INSPIRES THE RIGHT BEHAVIOUR 131
17 PUSH VERSUS PULL 137
18 WHO MANAGES WHAT? 141
19 THE PERFORMANCE REVIEW CAN START 149
20 DAILY DELUSION NO LONGER RULES YOUR ORGANISATION? 157
APPENDIX: eHOMES ORGANISATION CHART 165
ABOUT THE AUTHOR 169
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit e-book kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht