Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De vierde managementcrisis: innoveren naar vraaggestuurd management

Specificaties
Gebonden, 368 blz. | Nederlands
Scriptum | 0e druk, 2003
ISBN13: 9789055941650
Rubricering
Juridisch : Management
Scriptum 0e druk, 2003 9789055941650
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Dit boek werd als 1 van 3 boeken genomineerd voor de vakjuryprijs 2004 door de Orde van Organisatie Adviseurs, uit een selectie van 150 boeken.

Veel organisaties verwachten dat de medewerker zich in het primaire proces 'zelfsturend' opstelt. Tegelijkertijd houdt het management echter vast aan het traditionele beeld van de organisatie als een hiërarchisch geheel: uiteindelijk heeft de top van de 'piramide' toch het laatste woord. De expliciete managementboodschap 'stuur jezelf en neem je verantwoordelijkheid' wordt daardoor in de dagelijkse praktijk vaak ondergraven door de impliciete boodschap 'als je maar wel blijft doen wat ik van je verwacht.

Toch is er een tendens waarneembaar: Bedrijven die de omslag weten te maken van 'zwoegende piramide' naar 'bruisende keten', oftewel, van het traditionele sociaal regelsysteem naar een systeem van communicatieve zelfsturing. Het potentieel van dat nieuwe systeem blijkt groot: omzetstijging in combinatie met personeelsreductie, stijging van de gemiddelde orderomvang, daling van de productietijd per eenheid product, daling van het ziekteverzuim, gering personeelsverloop. Kortom: een sterke prestatieverbetering - over de gehele linie meer doen met minder.

Dit boek werkt de algemene ontwikkelingstheorie uit voor organisaties die overgaan naar het systeem van communicatieve zelfsturing. Het doel: een vraaggestuurde keten van klant tot bestuur, met de klant als uitgangspunt - in plaats van de traditionele aanbodgestuurde piramide. 'De vierde managementcrisis: innoveren naar vraaggestuurd management' is een aanrader voor iedereen die wil ontdekken hoe vraagsturing naar klanten doorwerkt in het management van organisaties en die zich wil verdiepen in zowel de belofte als de valkuilen van deze aanpak.

Rob Land is ruim twintig jaar organisatieadviseur. Sinds de start in 1992 van zijn promotieonderzoek bij koploperorganisaties in 'vraaggestuurde dienstverlening op basis van zelfsturing en partnership heeft hij zich gespecialiseerd in het coachen van organisaties in deze innovatieve richting.

Specificaties

ISBN13:9789055941650
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:368
Uitgever:Scriptum
Druk:0
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (1)

recensie
De vierde managementcrisis: innoveren naar vraaggestuurd management
Remko van der Honing | 14 april 2004
Steeds meer gepromoveerden op het gebied van organisatie- of bedrijfskunde geven een populaire versie of handelseditie uit van hun proefschrift in de vorm van een managementboek. Zo ook Rob Land die onderzoek deed naar het management binnen een organisatie waar zelfsturing wordt toegepast.
Lees verder

Inhoudsopgave

Voorwoord
Dankwoord

Hoofdstuk 1. Inleiding
- Zelfsturing: van taboe naar mode-methode
- Zelfsturing in een hiërarchische inbedding: nieuwe wijn
in een oude zak
- Het hiërarchisch uitgangspunt ter discussie gesteld
- Bestuurlijke innovatie: dienstverlening op basis van
zelfsturing en partnership
- Een nieuw organisatiebeeld, maar geen Utopia
- Hoe nu verder? Over de nieuwe bomen en het nieuwe bos

Deel I Organisaties hebben een nieuw besturingssysteem nodig

Hoofdstuk 2. Van beheersingsmythe naar zelfsturingsperspectief
- Aangrijpingspunten voor een nieuwe kijk op het systeem
van de organisatie
- De ontwikkeling van de systeembenadering
- Het systeemontwikkelingsmodel van Cornelis
- Systeemontwikkeling in drie fasen: noodzaak en mogelijkheid
- Het model van Cornelis als referentiekader voor
bestuurlijke innovatie

Hoofdstuk 3. De consequenties van de postmoderne samenleving
voor organisaties
- Veranderende organisaties in een postmoderne samenleving 69
- Cultuurontwikkeling en bestuurlijke innovatie 71
- Van organisatie als 'machine' naar organisatie als open systeem 83

hoofdstuk 4. De consequenties van de postmoderne samenleving
voor groepen en leiderschap
Meer aandacht voor processen (met mensen centraal),
minder voor structuren
Naar innerlijke motivatie en wederzijds commitment
Groepsontwikkeling naar zelfsturing
Naar situationeel leiden en volgen
Taakstructurering voor groepen en individuen
Conclusies

Deel II Naar een op zelfsturing gebaseerd besturingsconcept
als handvat voor de praktijk

Hoofdstuk 5. Het fundament onder het nieuwe besturingssysteem
- Via de vierde crisis in het systeemontwikkelingsproces naar het systeem
van communicatieve zelfsturing
- Drie sturingsaspecten als pijlers onder het nieuwe besturingssysteem

Hoofdstuk 6. Model Vraaggestuurde Dienstverlening op basis van
Zelfsturing en Partnership ('Model vzp')
- Basismodel vraaggestuurde dienstverlening op basis van
zelfsturing en partnership (vzp)
- Thematische toelichting op het model
- Het model gebruiksklaar maken als handvat voor de praktijk
- Gebruik van het model als handvat voor de praktijk

Deel III Eerste ervaringen uit de praktijk en lessen daaruit

Hoofdstuk 7. De ervaringen van Emotron bv
- Emotron bv: geschiedenis in vogelvlucht
- Vastgelopen beheersing wordt succesvolle dienstverlening
door zelfsturing en partnership
- Ontwikkelingsproces via bestuurlijke crisis naar innovatie
en consolidatie ­ schets van het ontwikkelingsproces
- Ontwikkeling van stuursysteem/structuur ­ schets van
de veranderingen
- Ontwikkeling van stuurstijl en stuurproces

hoofdstuk 8. Praktijkervaringen en lessen in bestuurlijke innovatie
- Essenties in de ervaringen en lessen uit de koploperpraktijk
- Toe aan een consistente set nieuwe basisbeelden van zelf-
tot wereldbeeld?
- Ervaringen en lessen per stuuraspect als handvatten voor
eigen concretisering
- Aan de slag (of doorgaan): enkele handvatten voor
trektochttrekkers onderweg

Noten
Literatuur

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De vierde managementcrisis: innoveren naar vraaggestuurd management