Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Typisch Coachen, Typisch Counselen

Mens- en ontwikkelingsgericht werken met het enneagram

Specificaties
Paperback, 320 blz. | Nederlands
Enneagram Nederland | 1e druk, 2014
ISBN13: 9789082086805
Rubricering
Hoofdrubriek : Management
Juridisch : Management
Enneagram Nederland 1e druk, 2014 9789082086805
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

'Typisch Coachen, Typisch Counselen' is een praktisch handboek voor coaches en counselors die de grenzen van hun werkterreinen verkennen en willen verruimen. Onmisbaar voor de coach en counselor in opleiding. En voor ieder ander met interesse in het functioneren van mensen en hun mogelijkheden voor ontwikkeling.

'Typisch Coachen, Typisch Counselen' behandelt tegelijk diepgaand en op praktisch bruikbare wijze het enneagram als methode voor mens- en ontwikkelingsgerichte begeleiding. Coaching en Counseling: twee vakgebieden die professionele begeleiding bieden aan geestelijk gezonde mensen. Bij functioneringsproblemen of bij behoefte aan heling, ontwikkeling of zingeving. Er zijn veel overeenkomsten. De vraag is wat de verschillen zijn. Met het enneagram en de logische niveaus van Bateson wordt helder: wat is typisch coachen en wat typisch counselen. 'Typisch' verwijst ook naar negen persoonlijkheidsstructuren ('typen') die in het enneagram worden beschreven. Het enneagram onderkent dat iedereen anders is en dat wat voor de één goed is ter ontwikkeling, helemaal niet goed hoeft te zijn voor de ander. Mensgerichte ontwikkeling met het enneagram betekent sterk afgestemd werken op het type van de cliënt.

Dit boek is uniek in de mate waarin het hierover informatie geeft. Per type staat onder meer beschreven wat veelvoorkomende aanleidingen zijn voor het zoeken van begeleiding, hoe de typen zich in de begeleiding demonstreren, typespecifieke leerdoelen, versnellers en vertragers in het leren per type cliënt en oefeningen voor ieder type.

Specificaties

ISBN13:9789082086805
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:320
Druk:1
Verschijningsdatum:22-1-2014
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (1)

recensie
Typisch Coachen, Typisch Counselen
Antonia van Houdt-Stoel | 1 september 2015
Wat werkt versnellend of juist vertragend in het leren? Met deze vraag ben ik gestart aan het lezen van het boek ‘Typisch Coachen, typisch Counselen’ van Jeanette van Stijn. In het boek legt de auteur een professionele basis onder het werken met het enneagram, een model van negen persoonlijkheidstypen.
Lees verder

Over Jeanette van Stijn

Jeanette van Stijn leidt o.a. de gecertificeerde opleidingen tot Enneagram Teacher en Enneagram Coach. Haar enneagramschool is geaccrediteerd bij de wereldwijd erkende koepel International Enneagram Association. Al 25 jaar is zij in Europa een autoriteit als het gaat om het begeleiden van anderen in hun ontwikkeling met het enneagram; zowel individueel als in teams, zowel persoonlijk, professioneel als spiritueel.

Andere boeken door Jeanette van Stijn

Inhoudsopgave

Over de auteur
Dankwoord
Voorwoord
Inleiding

DEEL I - Het leggen van een professionele basis
Hoofdstuk 1 Waar hebben we het over?
1.1 Over coaching en counseling (en therapie)
1.1.1 Overeenkomsten
1.1.2 Verschillen
1.1.3 Coaching
1.1.4 Counseling
1.1.5 Psychotherapie
1.2 Verdere afbakening van de werkterreinen
1.2.1 Niveaus van gezondheid van cliënt
1.2.2 Niveaus van innerlijk functioneren (logische niveaus van Bateson)
1.2.3 Niveaus van bewustzijn
1.3 Aard van het ontwikkelwerk
1.3.1 Heling, zelfactualisatie en zelfrealisatie
1.3.2 Het werk van de coach en counselor geduid
1.3.3 Psycho-spirituele counseling

Hoofdstuk 2 Het psychologische enneagram
2.1 Inleiding
2.1.1 De negen typen kort beschreven
2.1.2 Methode voor (zelf)ontwikkeling
2.1.3 Support als voorwaarde
2.1.4 Een omgeving van niet-oordelen
2.1.5 De Verhalende Traditie
2.1.6 Het panelinterview
2.1.7 Het eigen type ontdekken: zelftypering
2.1.8 Het type-interview
2.1.9 Voor wie hier niet in is opgeleid
2.2 De logische niveaus van Bateson en het enneagram
2.2.1 Het model van Bateson en het enneagram in één
2.2.2 Het Ware Zelf
2.2.3 Het type
2.2.4 Belemmerende overtuigingen
2.2.5 Strategie en vaardigheden
2.2.6 Gedrag
2.2.7 Overzicht ‘ordening van drijfveren’
2.3 Het hoofd-, buik- en hartcentrum
2.3.1 De hoofdtypen, type 5, 6 en 7
2.3.2 De buiktypen, type 8, 9 en 1
2.3.3 De harttypen, type 2, 3 en 4

Hoofdstuk 3 Het enneagram procesmodel
3.1 Inleiding
3.2 De oorspronkelijke filosofie van het enneagram procesmodel
3.2.1 Over flow, processen en natuurwetten
3.2.2 Het universele proces
3.2.3 Over getallenleer en de harmonische ontwikkeling van de mens
3.2.4 Negen punten: de Wet van 3 en de Wet van 7
3.2.5 De Wet van 3 of Wet van Creatie
3.2.6 De Wet van 7 of Wet van Realisatie
3.2.7 De Wet van het Octaaf of Wet van Harmonie
3.3 Het procesmodel van innerlijke verandering
3.3.1 Punt 9 - integratie en rust
3.3.2 Punt 1 - oriëntatie op de buitenwereld
3.3.3 Punt 2 - oriëntatie op de binnenwereld
3.3.4 Punt 3 - schok van buitenaf
3.3.5 Punt 4 - verwerken van emoties
3.3.6 Punt 5 - verwerken van gedachten
3.3.7 Punt 6 - schok van binnenuit
3.3.8 Punt 7 - actie in de binnenwereld
3.3.9 Punt 8 - actie in de buitenwereld
3.3.10 Punt 9 - integratie en rust
Case van een veranderproces

Hoofdstuk 4 EnneaFlow® Procesmodel voor coaching en counseling (EPCC)
4.1 Inleiding
4.2 De negen fasen in het coaching- en counselingtraject
4.2.1 Punt 1 - probleemverkenning: wat is het probleem?
4.2.2 Punt 2 - behoeftenverkenning: wat zijn de behoeften?
4.2.3 Punt 3 - schok van buitenaf: waarover eerlijk worden?
4.2.4 Punt 4 - verwerken van emoties: wat is de pijn?
4.2.5 Punt 5 - verwerken van gedachten: wat zijn de feiten?
4.2.6 Punt 6 - schok van binnenuit: wat is de angst, zorg, weerstand of allergie?
4.2.7 Punt 7 - actie in de binnenwereld: wat is mogelijk?
4.2.8 Punt 8 - actie in de buitenwereld: ga je het DOEN?
4.2.9 Punt 9 - integratie & rust: waar sta je nu?

Hoofdstuk 5 Werken met het enneagram
5.1 Inleiding
5.1.1 Stoïcisme
5.1.2 Boeddhisme
5.1.3 Humanistische psychologie
5.2 Mens- en ontwikkelingsgerichte begeleiding met het enneagram
5.2.1 Overeenkomsten counseling en enneagramwerk
5.2.2 Belangrijkste kenmerken en uitgangspunten samengevat
5.3 Eigen innerlijk werk eerst
5.3.1 Jezelf als instrument
5.3.2 Sterk afgestemd werken op het type van de cliënt
5.3.3 Het belang van een meer dan goede werkrelatie
5.3.4 Wat houdt een goede werkrelatie in?
5.3.5 Hoe kun je goede werkrelatie en een houvast biedende omgeving creëren?
5.4 De typische coach of counselor
5.4.1 Vooringenomenheid – of type-bias – per type professional
5.4.2 Negen stijlen professionals; hun kwaliteiten en valkuilen

DEEL II – Typische cliënten
Hoofdstuk 6 Aan het werk
6.1 Inleiding
6.2 Vaste onderdelen per hoofdstuk
6.3 Beschrijving van het typemechanisme op elk logisch niveau van Bateson
6.4 Kenmerkend voor het type in een hulpverleningssituatie
6.5 Typisch coaching van dit type
6.6 Typisch counseling van dit type
6.6.1 Heling
6.6.2 Zelfrealisatie
6.7 De levensfasen en de weg terug
6.8 Informatie met betrekking tot de volgende negen hoofdstukken

Hoofdstuk 7 Cliënt type 1
7.1 De logische niveaus bij type 1
7.1.1 Het Ware Zelf
7.1.2 Het type
7.1.3 De belemmerende overtuigingen
7.1.4 De strategie en vaardigheden
7.1.5 Het gedrag
7.2 Kenmerkend voor type 1 in een hulpverleningssituatie
7.2.1 Veel voorkomende aanleidingen voor het zoeken van begeleiding
7.2.2 Wijze van presenteren in de begeleidingssessies
7.2.3 Wat werkt en wat juist niet werkt bij dit type
7.3 Typisch coaching van type 1
7.3.1 Belangrijke compenserende vaardigheden
7.3.2 Leren delegeren
7.3.3 Voor persoonlijke ontwikkeling: wat type 1 kan leren van de andere acht typen
7.3.4 Oefeningen en thuiswerk die bijdragen aan de ontwikkeling van type 1
7.4 Typisch counseling van type 1
7.4.1 Heling
7.4.2 Voorbeelden van oefeningen die bijdragen aan heling van type 1
7.4.3 Zelfrealisatie

Hoofdstuk 8 Cliënt type 2
8.1 De logische niveaus bij type 2
8.1.1 Het Ware Zelf
8.1.2 Het type
8.1.3 De belemmerende overtuigingen
8.1.4 De strategie en vaardigheden
8.1.5 Het gedrag
8.2 Kenmerkend voor type 2 in een hulpverleningssituatie
8.2.1 Veel voorkomende aanleidingen voor het zoeken van begeleiding
8.2.2 Wijze van presenteren in de begeleidingssessies
8.2.3 Wat werkt en wat juist niet werkt bij dit type8.3 Typisch coaching van type 2
8.3.1 Belangrijke compenserende vaardigheden
8.3.2 Voor persoonlijke ontwikkeling: wat type 2 kan leren van de andere acht typen
8.3.3 Oefeningen en thuiswerk die bijdragen aan de ontwikkeling van type 2
8.4 Typisch counseling van type 2
8.4.1 Heling
8.4.2 Voorbeelden van oefeningen die bijdragen aan heling van type 2
8.4.3 Zelfrealisatie

Hoofdstuk 9 Cliënt type 3
9.1 De logische niveaus bij type 3
9.1.1 Het Ware Zelf
9.1.2 Het type
9.1.3 De belemmerende overtuigingen
9.1.4 De strategie en vaardigheden
9.1.5 Het gedrag
9.2 Kenmerkend voor type 3 in een hulpverleningssituatie
9.2.1 Veel voorkomende aanleidingen voor het zoeken van begeleiding
9.2.2 Wijze van presenteren in de begeleidingssessies
9.2.3 Wat werkt en wat juist niet werkt bij dit type
9.3 Typisch coaching van type 3
9.3.1 Belangrijke compenserende vaardigheden
9.3.2 Voor persoonlijke ontwikkeling: wat type 3 kan leren van de andere acht typen
9.3.3 Oefeningen en thuiswerk die bijdragen aan de ontwikkeling van type 3
9.4 Typisch counseling van type 3
9.4.1 Heling
9.4.2 Voorbeelden van oefeningen die bijdragen aan heling van type 3
9.4.3 Zelfrealisatie
Case

Hoofdstuk 10 Cliënt type 4
10.1 De logische niveaus bij type 4
10.1.1 Het Ware Zelf
10.1.2 Het type
10.1.3 De belemmerende overtuigingen
10.1.4 De strategie en vaardigheden
10.1.5 Het gedrag
10.2 Kenmerkend voor type 4 in een hulpverleningssituatie
10.2.1 Veel voorkomende aanleidingen voor het zoeken van begeleiding
10.2.2 Wijze van presenteren in de begeleidingssessies
10.2.3 Wat werkt en wat juist niet werkt bij dit type
10.3 Typisch coaching van type 4
10.3.1 Belangrijke compenserende vaardigheden
10.3.2 Voor persoonlijke ontwikkeling: wat type 4 kan leren van de andere acht typen
10.3.3 Oefeningen en thuiswerk die bijdragen aan de ontwikkeling van type 4
10.4 Typisch counseling van type 4
10.4.1 Heling
10.4.2 Voorbeelden van oefeningen die bijdragen aan heling van type 4
10.4.3 Zelfrealisatie
Case

Hoofdstuk 11 Cliënt type 5
11.1 De logische niveaus bij type 5
11.1.1 Het Ware Zelf
11.1.2 Het type
11.1.3 De belemmerende overtuigingen
11.1.4 De strategie en vaardigheden
11.1.5 Het gedrag
11.2 Kenmerkend voor type 5 in een hulpverleningssituatie
11.2.1 Veel voorkomende aanleidingen voor het zoeken van begeleiding
11.2.2 Wijze van presenteren in de begeleidingssessies
11.2.3 Wat werkt en wat juist niet werkt bij dit type
11.3 Typisch coaching van type 5
11.3.1 Belangrijke compenserende vaardigheden
11.3.2 Voor persoonlijke ontwikkeling: wat type 5 kan leren van de andere acht typen
11.3.3 Oefeningen en thuiswerk die bijdragen aan de ontwikkeling van type 5
11.4 Typisch counseling van type 5
11.4.1 Heling
11.4.2 Voorbeelden van oefeningen die bijdragen aan heling van type 5
11.4.3 Zelfrealisatie

Hoofdstuk 12 Cliënt type 6
12.1 De logische niveaus bij type 6
12.1.1 Het Ware Zelf
12.1.2 Het type
12.1.3 De belemmerende overtuigingen
12.1.4 De strategie en vaardigheden
12.1.5 Het gedrag
12.2 Kenmerkend voor type 6 in een hulpverleningssituatie
12.2.1 Veel voorkomende aanleidingen voor het zoeken van begeleiding
12.2.2 Wijze van presenteren in de begeleidingssessies
12.2.3 Wat werkt en wat juist niet werkt bij dit type
12.3 Typisch coaching van type 6
12.3.1 Belangrijke compenserende vaardigheden
12.3.2 Voor persoonlijke ontwikkeling: wat type 6 kan leren van de andere acht typen
12.3.3 Oefeningen en thuiswerk die bijdragen aan de ontwikkeling van type 6
12.4 Typisch counseling van type 6
12.4.1 Heling
12.4.2 Voorbeelden van oefeningen die bijdragen aan heling van type 6
12.4.3 Zelfrealisatie

Hoofdstuk 13 Cliënt type 7
13.1 De logische niveaus bij type 7
13.1.1 Het Ware Zelf
13.1.2 Het type
13.1.3 De belemmerende overtuigingen
13.1.4 De strategie en vaardigheden
13.1.5 Het gedrag
13.2 Kenmerkend voor type 7 in een hulpverleningssituatie
13.2.1 Veel voorkomende aanleidingen voor het zoeken van begeleiding
13.2.2 Wijze van presenteren in de begeleidingssessies
13.2.3 Wat werkt en wat juist niet werkt bij dit type
13.3 Typisch coaching van type 7
13.3.1 Belangrijke compenserende vaardigheden
13.3.2 Voor persoonlijke ontwikkeling: wat type 7 kan leren van de andere acht typen
13.3.3 Oefeningen en thuiswerk die bijdragen aan de ontwikkeling van type 7
13.4 Typisch counseling van type 7
13.4.1 Heling
13.4.2 Voorbeelden van oefeningen die bijdragen aan heling van type 7
13.4.3 Zelfrealisatie

Hoofdstuk 14 Cliënt type 8
14.1 De logische niveaus bij type 8
14.1.1 Het Ware Zelf
14.1.2 Het type
14.1.3 De belemmerende overtuigingen
14.1.4 De strategie en vaardigheden
14.1.5 Het gedrag
14.2 Kenmerkend voor type 8 in een hulpverleningssituatie
14.2.1 Veel voorkomende aanleidingen voor het zoeken van begeleiding
14.2.2 Wijze van presenteren in de begeleidingssessies
14.2.3 Wat werkt en wat juist niet werkt bij dit type
14.3 Typisch coaching van type 8
14.3.1 Belangrijke compenserende vaardigheden
14.3.2 Voor persoonlijke ontwikkeling: wat type 8 kan leren van de andere acht typen
14.3.3 Oefeningen en thuiswerk die bijdragen aan de ontwikkeling van type 8
14.4 Typisch counseling van type 8
14.4.1 Heling
14.4.2 Voorbeelden van oefeningen die bijdragen aan heling van type 8
14.4.3 Zelfrealisatie

Hoofdstuk 15 Cliënt type 9
15.1 De logische niveaus bij type 9
15.1.1 Het Ware Zelf
15.1.2 Het type
15.1.3 De belemmerende overtuigingen
15.1.4 De strategie en vaardigheden
15.1.5 Het gedrag
15.2 Kenmerkend voor type 9 in een hulpverleningssituatie
15.2.1 Veel voorkomende aanleidingen voor het zoeken van begeleiding
15.2.2 Wijze van presenteren in de begeleidingssessies
15.2.3 Wat werkt en wat juist niet werkt bij dit type
15.3 Typisch coaching van type 9
15.3.1 Belangrijke compenserende vaardigheden
15.3.2 Voor persoonlijke ontwikkeling: wat type 9 kan leren van de andere acht typen
15.3.3 Oefeningen en thuiswerk die bijdragen aan de ontwikkeling van type 9
15.4 Typisch counseling van type 9
15.4.1 Heling
15.4.2 Voorbeelden van oefeningen die bijdragen aan heling van type 9
15.4.3 Zelfrealisatie
Case
Ter contemplatie voor zelfrealisatie voor alle typen cliënten

DEEL III – Praktische informatie
Bijlage A. Vragenlijst ter ondersteuning van zelftypering
Bijlage B. EnneaFlow® Procesmodel met startvragen
Bijlage C. EnneaFlow® Procesmodel ‘leeg’ voor gebruik in coaching en counseling
Bijlage D. Overzicht competentieprofiel EnneaProces Coach® & Counselor

Literatuurlijst
Aan dit boek werkten mee
Enneagram Nederland: wie we zijn, wat we doen
Nawoord

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Typisch Coachen, Typisch Counselen