Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, e.a.

De crisis te lijf

8 ideeën voor slimmer samenwerken in tijden van recessie

Specificaties
Paperback, 128 blz. | Nederlands
Van Duuren Management | 1e druk, 2009
ISBN13: 9789089650313
Rubricering
Juridisch : Management
Van Duuren Management 1e druk, 2009 9789089650313
Onderdeel van serie De Nieuwe Manager
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Nederland zit als gevolg van de kredietcrisis in een recessie. Veel bedrijven hebben te maken met acute vraaguitval of op zijn minst verminderde vraag. Dit heeft (grote) gevolgen voor de bedrijfsvoering en dat vraagt om het nemen van beslissingen op het gebied van financiën, strategie, marketing en personeel.

Deze uitgave beoogt niet de vraagbaak te zijn voor al deze vraagstukken. De focus van deze uitgave ligt op slimmer samenwerken. Hoe u uw mensen op een andere manier kunt betrekken bij de problemen binnen uw bedrijf. Hoe u oog blijft houden voor de menselijke aspecten binnen uw bedrijf. Hoe u goed om kunt gaan met de talenten binnen uw bedrijf. Verlies hierbij de zorgvuldigheid niet uit het oog, ook al staan de resultaten onder druk. Zoek in dialoog met uw werknemers naar nieuwe, reële oplossingen.

De volgende thema's komen aan bod:
- Kom tot een snelle transformatie met de juiste mensen, ook voor de lange termijn.
- Neem effectieve beslissingen waar draagvlak voor is.
- Maak gebruik van de creativiteit in uw organisatie.
- Houd uw werknemers actief, geïnspireerd en gefocust.
- Manage de emoties op een goede manier.
- Heb oog voor de psychologie van het ontslag.
- Maak de ondernemingsraad tot bondgenoot.
- Leer te leven met managementdilemma's.

Doel van de uitgave is managers, ondernemers of HR-managers in kort bestek nieuwe ideeën aan de hand te doen om de crisis op een goede manier door te komen. Alle ideeën zijn voorzien van interviews en geven daarnaast praktische tips en oplossingrichtingen.

De auteurs zijn allen werkzaam bij GITP, het HRD-adviesbureau dat is gespecialiseerd in het beoordelen en ontwikkelen van mensen.

Specificaties

ISBN13:9789089650313
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:128
Druk:1
Verschijningsdatum:14-5-2009
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (2)

recensie
Gemiste kans
Ben Kuiken | 4 augustus 2009
Nu onze economie in een diepe recessie verkeert, hoor je niemand meer over het binden en boeien van medewerkers. Onverstandig, vinden twaalf adviseurs van GITP. In het boek De crisis te lijf geven zij acht ideeën voor slimmer samenwerken, juist in tijden van recessie.
Lees verder
recensie
De crisis te lijf
Ward Grootens | 16 juni 2009
'Hoe lang denk jij dat 'het' nog gaat duren?' is één van de vragen die ik in mijn privé- en zakelijke omgeving vaak gesteld hoor worden. Vervolgens ontspint zich dan een gesprek over wat je het beste kunt doen in deze tijd. De meningen variëren van 'heel stil afwachten en duimen' tot 'dit is een tijd die heel veel kansen biedt'. Het boek 'De crisis te lijf' van GITP is geeft managers, ondernemers en HR-managers ideeën om de crisis op een goede manier door te komen. Het overgrote deel van de tips is naar mijn idee niet heel erg nieuw, maar wel concreet en kernachtig verwoord. Daarnaast is het boek met name gericht op de interne kant van de organisatie tijdens het proces van afslanken.
Lees verder

Over Anthon van der Horst

Anthon van der Horst (1959) is psycholoog, senior consultant en werkt bij GITP. Als leidinggevende heeft hij veel ervaring opgedaan met het managen van groei en innovatie. Via zijn columns bij VKbanen en zijn weblog (www.actualiteitspsychologie.nl) geeft hij zijn visie vanuit de psychologie op de actualiteit als zelfbenoemd Actualiteitspsycholoog. Als consultant adviseert en coacht hij rondom het functioneren van mensen en topteams in profit en non-profitorganisaties.

Andere boeken door Anthon van der Horst

Over Martien Habraken

Martien Habraken (1951) is trainer/adviseur bij GITP Opleidingen, onderdeel van GITP International BV. Werkte na zijn studie Sociale Psychologie zowel bij de overheid (TUE) als in het bedrijfsleven (Philips) als adviseur en trainer. Werkt voor een breed scala van profit- en non-profitorganisaties en wisselt individuele begeleiding en groepsgerichte training af met adviestrajecten op HRD-gebied. Heeft speciale interesse in en aandacht voor de wisselwerking tussen individu en organisatie. Benut in het kader van eigen ontwikkeling intervisie, collegiaal advies, coaching en externe trainingen. Zijn motto in verband met ontwikkeling van mensen: 'Gras groeit niet door eraan te trekken.'

Andere boeken door Martien Habraken

Inhoudsopgave

1. Kom tot een snelle transformatie met de juiste mensen, ook voor de lange termijn
1.1 De top van de S-curve
1.2 Zorg voor behoud van diversiteit in uw organisatie
1.3 Consistentie is noodzakelijk, ofwel: een slechte baas is erger dan de crisis
1.4 Zorg voor de nodige kritische massa
1.5 Hoe gaat u om met innovatie in tijden van crisis?
1.6 Diversiteit en consistentie in de praktijk: een interview

2. Neem effectieve beslissingen waar draagvlak voor is
2.1 Beslissen op basis van intuïtie of analyse?
2.2 Samen of alleen beslissen?
2.3 Zijn besluiten ook wel echt genomen?
2.4 Zorg voor consistentie in de berichtgeving
2.5 Weerstand: laten zitten of op reageren
2.6 Beslissen in de praktijk: interviews
2.7 Checklist bij het nemen van beslissingen

3. Maak gebruik van de creativiteit in uw organisatie
3.1 De aanpak: kortetermijnideeën genereren
3.2 Structurele verbetering van innovatie
3.3 Samengevat

4. Houd uw mensen actief, geïnspireerd en gefocust
4.1 Het belang van duurzaam werkgeverschap
4.2 Hoe houdt u talentmanagement op de agenda?
4.3 Het proces van de Talent Dialoog
4.4 Pitstops voor talent om in de race te blijven
4.5 De sponsoring van talentmanagement
4.6 Het tafelzilver in ere houden

5. Manage emoties op een effectieve manier
5.1 Emoties, waar hebben we het eigenlijk over?
5.2 De zes basisemoties in de huidige crisis
5.3 Leiden met emoties
5.4 Pak uw rol en manage die emoties

6. Heb oog voor de psychologie van het ontslag
6.1 Ontslag vraagt ongewilde aanpassing van mensen
6.2 De rol van de ondernemingsraad
6.3 Fight, flight- of frightreacties?
6.4 Worst case scenario
6.5 Goed voor de samenleving
6.6 Focus op het positieve
6.7 Ontslag met perspectief
6.8 Samengevat

7. Maak de ondernemingsraad tot bondgenoot
7.1 Medezeggenschap en crisis: herwaardering van het Rijnlandse model
7.2 Crisis: tijd voor het verbeteren en vernieuwen van medezeggenschap?
7.3 Medezeggenschap en crisis: adviezen en conclusies

8. Leer te leven met managementdilemma's
8.1 Managen, bewuste keuze, roeping of (nood)lot
8.2 De rollen van de manager
8.3 Aandacht voor resultaten
8.4 Aandacht voor mensen
8.5 Van manager naar leider
8.6 Een geïntegreerde visie op leiderschap

Winnaars of verliezers

Over de auteurs

Literatuur

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De crisis te lijf