

André van Hofwegen streeft naar de perfecte organisatie. Al meer dan 15 jaar helpt hij organisaties binnen de overheid, zorg en dienstverlening om de filosofie van continu verbeteren te internaliseren. In zijn rol als adviseur, trainer en coach heeft hij inmiddels honderden mensen en tientallen organisaties begeleid in de wereld van onder andere procesmanagement, lean en six sigma.
Meer over de auteursDe smaak van perfectie
Een kookboek voor organisatieverbeteraars
Samenvatting
Het succes van organisaties wordt bepaald door de kwaliteit en de snelheid waarmee je continu je bedrijfsprocessen verbetert. Daarbij kun je gebruikmaken van Lean, Six Sigma of andere populaire verbetermethoden en -technieken. Maar welke moet je wanneer inzetten en hoe werken ze samen?
In dit boek beschrijven de auteurs beproefde recepten voor het ontwikkelen en implementeren van geslaagde verbetertrajecten. Ze laten overtuigend zien dat als je werkt vanuit een sterke filosofie, methoden en technieken elkaar niet uitsluiten maar juist complementair zijn en mits goed uitgevoerd bijdragen aan het succes van morgen.
Trefwoorden
continu verbeteren procesmanagement lean organisatieverandering verandermanagement six sigma procesoptimalisatie agile kwaliteitsmanagement kata procesinnovatie organisatiekunde verspillingen procesanalyse kaizen toyota kata theory of constraints perfectie verbetermethoden world class manufacturing klantwaarde design thinking pragmatisme verbeterprojecten verspilling pdca-cyclus procesbeheer projectmanagement value stream mapping organisatieontwikkeling
Trefwoorden
Specificaties
Over Willem-Jan Vos
Inhoudsopgave
Dankwoord
Inleiding
Deel I
DE BASIS
1. Waarom continu verbeteren nodig is
2. Wat er nu misgaat en waarom
3. Onze filosofie als oplossing
4. Wat continu verbeteren betekent
5. Enkele uitgangspunten van continu verbeteren
6. Een kookboek voor verbeteraars
7. Dagelijks continu verbeteren
8. De lichte maaltijd: continu verbeteren middels Kaizen
9. Conclusie na deel 1
DEEL II
DE UITVOERING
10. Beeldvormen: hoe te beginnen?
11. Meten: hoe meten we de prestaties?
12. Analyseren van het probleem: waar staan we?
13. Analyseren van de potentiële oorzaken: hoe komt het?
14. Bedenken van verbeteringen: wat gaan we doen?
15. Borgen van de resultaten: hoe ervoor zorgen dat het zo blijft?
16. Decharge: hoe ronden we dit af?
17. Conclusie na deel 2
DEEL III
TOOLS EN TECHNIEKEN
De techniekenmatrix
5-S
5 x waarom
A3
Brainwriting
Control Chart
CTQ en CTQ flowdown
Customer journey
Data verzamelen en meetplan
Detailproces/swimlane
End-to-end proces
Failure mode and effect analysis
Hoshin kanri
Ishikawa
Issue tree
Kanban
Line balancing
Operationele definitie
Pareto-analyse
Persona's
Poka yoke
Project charter
SIPOC
Stakeholderanalyse en -management
Trainingen ontwikkelen
Verdeling van de data
Voc - voice of the customer
Yamazumi
Literatuurlijst
Index
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit e-book kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht