Stefanie Stam heeft in de afgelopen 20 jaar vele organisaties van binnen en buiten gezien. In uiteenlopende HR-rollen en in allerlei branches: van bouw en techniek tot e-commerce, van zorg tot onderwijs en van productiebedrijven tot internationale groothandels. Na haar studies Personeel & Arbeid en HBO Psychologie werkte ze voor verschillende adviesbureaus. In 2012 begon ze voor zichzelf.
Meer over Stefanie StamHoe dan?
Anders(om) denken bij het vinden, verbinden en loslaten van talent
Samenvatting
Laat hardnekkige denkbeelden los en ga anders(om) denken bij het vinden, verbinden én loslaten van talent. Het boek Hoe dan? is een uniek en praktisch werkboek voor iedereen die anders wil leren kijken, denken en doen. Vanuit een stevige inhoudelijke basis en een praktisch model. Vol inspirerende voorbeelden, concrete tips en opdrachten waarmee je direct aan de slag kunt in je eigen organisatie.
Zo kom je te weten waarom je het beste je krachten kunt bundelen met marketing bij het vinden van talent en hoe je dat doet. Je leert succesvolle technieken uit de marketing en e-commerce toe te passen op de vacature voor je nieuwe medewerker. En hoe voorkom je dat jouw sollicitanten struikelen over de zenuwslopende hindernisbaan die solliciteren vaak is?
Het veelgehoorde binden & boeien? Hopeloos ouderwets. Je kunt je medewerkers nu eenmaal niet aan een gouden ketting vastleggen. Verbinden & groeien heet dat vanaf nu. En mag in dat kader de ZP’er bij jullie ook mee naar een teamuitje?
Doe je voordeel met slimme tips hoe je je medewerkers helpt hun geldzorgen de baas te worden. Want anders(om) denken betekent namelijk ook dat je aandacht hebt voor deze onderbelichte keerzijde van de werkgelukmedaille. Je leert functieprofielen schrijven waar medewerkers wél zin van krijgen om te werken en die maken dat ze zich trots voelen op hun vak.
En die traditionele functioneringsgesprekken? Die kunnen best overboord, net als beoordelingsgesprekken trouwens. Ontwerp in plaats daarvan een eigentijdse gesprekscyclus.
Ten slotte: laat los! Mensen gaan nu eenmaal weg. Dit boek biedt je ook een heldere visie op het vertrek van medewerkers. Laat je er niet door overvallen als mensen weggaan!
Hoe dan? Zo dus!
Specificaties
Inhoudsopgave
Deel 1 De reis van talent en organisaties
Hoofdstuk 1 Vinden, verbinden en loslaten 13
1.1 Vinden 14
1.2 Verbinden 16
1.3 Loslaten 17
Hoofdstuk 2 Krachten bundelen met marketing 21
2.1 Wat we kunnen leren van marketing 22
2.2 Werk voor een sterk merk 23
2.3 Drie redenen waarom HR en marketing elkaar (nog) niet vinden 25
2.4 Samen aan de slag 26
Deel 2 Loslaten
Hoofdstuk 3 Loslaten van hardnekkige denkbeelden 33
3.1 Van wantrouwen en controle naar een positief en realistisch mensbeeld 34
3.2 Solliciteren: een zenuwslopende hindernisbaan 36
3.3 Waardeer ervaringskennis 36
3.4 Talent is goed, karakter is beter 37
3.5 Beoordelen overboord 38
3.6 Waarom bonussen niet werken en salaris niet motiveert 40
3.7 Niemand komt naar het werk om er bewust een potje van te maken 41
Hoofdstuk 4 Laat los, mensen gaan nu eenmaal weg 45
4.1 Knip de gouden ketting door 46
4.2 Waarom goed afscheid nemen belangrijk is 47
4.3 Loslaatgesprek, zo pak je dat aan! 49
4.4 De boemerangmedewerker 50
4.5 Ontwerp een visie op vertrek 51
Deel 3 Verbinden
Hoofdstuk 5 Van binden & boeien naar verbinden & groeien 57
5.1 Een ontspannen landing 58
5.2 De ZP’er mag ook mee uit eten 60
5.3 Waardeer talent: van hokjes naar puzzelstukjes 61
5.4 Geldzorgen de baas 64
Hoofdstuk 6 Functieprofielen: zin om te werken, trots op je vak 69
6.1 Hoe je zelfs het meest suffe HR-thema anders(om) kan denken 70
6.2 Functieprofielen, waarom? Daarom! 71
6.3 De cruciale rol van taal 72
6.4 Een eigentijds jasje 72
6.5 Van functieprofiel naar samenhangend functiehuis 75
6.6 De toekomst: werk zonder baan 78
Hoofdstuk 7 Ontwerp een eigentijdse gesprekscyclus 81
7.1 Traditionele gesprekken overboord 82
7.2 Durf los te laten 84
7.3 Koppel beoordelen en belonen los 86
7.4 In vijf stappen naar een eigentijdse gesprekscyclus 88
Deel 4 Vinden
Hoofdstuk 8 Onderscheiden en verleiden 95
8.1 Een kanjer worden 96
8.2 Leer van je concurrenten 97
8.3 Op zoek naar het échte verhaal 97
8.4 Het plaatje van de perfecte kandidaat 98
8.5 Drie unieke redenen 100
8.6 Een aansprekende titel 101
8.7 Realistische vacatureteksten 102
Hoofdstuk 9 Bereik talent met een e-commerce-aanpak 105
9.1 Bereik latent talent 106
9.2 Bewustzijn, overweging, conversie 107
9.3 Het verschil tussen organisch en betaald bereik 107
9.4 De opbouw van een advertentie 109
9.5 Een dijk van een campagneboodschap 111
9.6 De juiste doelgroep 111
9.7 Houd de aandacht vast met de juiste strategie 113
Hoofdstuk 10 Drempelloos solliciteren 115
10.1 Struikelend over de hindernisbaan 116
10.2 Door de ogen van een sollicitant 119
10.3 Baan zonder sollicitatiegesprek 120
10.4 Leuk en eenvoudig solliciteren met een virtuele sollicitatieassistent 122
Dankwoord 125
Over de auteur 127
Meewerkende auteurs 128
Gebruikte bronnen 129
Register 131
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Dit boek staat op 1 boekenlijst...
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht