 
									 
									

Nadia van der Vlies is (samen met Anne de Jong) eigenaar van opleidingsinstituut NONONS. Ze was manager bij diverse organisaties. Ze ontwikkelt leiderschapsprogramma’s en traint leidinggevenden in het gebruik van de coachende mindset om effectiever leiding te geven.
Meer over Nadia van der VliesNo-Nonsense Leadership
How to Become an Effective Leader, Manager and Coach
Samenvatting
Often find yourself explaining to your employees how they should do their jobs? Tend to duck difficult conversations? Sometimes at a loss when trying to deal with complaining, quarrelling, or underachieving employees? Need some guidance on how to support employees who want to develop?
There are plenty of books and theories about leadership. What these rarely describe, though, is HOW to manage effectively.
This book fills that void.
'No-Nonsense Leadership' helps you adopt a confident, coaching leadership style. Coaching leadership is a surprisingly effective leadership style. Your employees will take more responsibility, allowing you more time and energy for important management tasks. This book helps you recognize and bypass your reflexes and pitfalls, and teaches you coaching skills and easy-to-use conversation techniques. The practical pointers and countless real-life examples in this book enable you to immediately put it all into practice. You will soon notice that you are getting more out of your people – and out of yourself.
‘Instantly applicable in my day-to-day work. Highly relatable and a must-read for any manager who wants to save time and get the most out of themselves and their team'- Joris Herremans, Manager Digital Grandvision Benelux
‘This book is an engaging combination of self-reflection and useful stepping stones’ - Hugo de Koning, founder Young Capital
Trefwoorden
leidinggeven leiderschap coachend leiderschap coaching coachend leidinggeven management mature-model situationeel leiderschap valkuilen communicatie feedback geven verantwoordelijkheid nemen personeelsmanagement mature leiderschap situationeel leidinggeven mature model verantwoordelijkheid conversatietechnieken gesprekstechnieken transactionele analyse reflexen respectvol confronteren mindset lastige gesprekken persoonlijke effectiviteit coachen resultaatgericht persoonlijk leiderschap empathie dramadriehoek
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. No-nonsense leidinggeven 11
1.1 Mature leidinggeven 11
1.2 Het mature-model in communicatie 12
1.3 De mama, de macho en de mol 15
1.4 Omgaan met hulpvragen 28
1.5 Samenvatting 32
2. Wat je moet kunnen als leidinggevende 33
2.1 Situationeel leidinggeven 33
2.2 Verantwoordelijkheid nemen 38
2.3 Het grote geheel voor ogen houden 44
2.4 Gespreksvaardigheden voor mature leidinggeven 45
2.5 Samenvatting 51
3. Leider, manager, coach 53
3.1 De rollen leider, manager en coach 54
3.2 Samenvatting 56
4. Leider 59
4.1 Leider: draagt missie, visie en strategie uit 59
4.2 Leider: kent en deelt de waarden van de organisatie 61
4.3 Leider: enthousiasmeert en inspireert 64
4.4 Samenvatting 67
5. Manager 69
5.1 Manager: vertaalt visie naar doelstellingen 69
5.2 Manager: monitort en bespreekt resultaten en gedrag 70
5.3 Manager: beoordeelt en stuurt bij 78
5.4 Samenvatting 86
6. Coach 89
6.1 Coach: stimuleert de ander om zijn eigen oplossingen te vinden 90
6.2 Coach: helpt een ander (zonder vraag) zich te ontwikkelen 96
6.3 Coach: helpt de ander (met een vraag) zich te ontwikkelen 100
6.4 Samenvatting 112
7. Reflexen 113
7.1 Wat zijn reflexen? 114
7.2 Bekende ingrijpreflexen van leidinggevenden 115
7.3 Ingrijpen als keuze, niet als reflex 118
7.4 Hoe deal je met deze (soms onhandige) reflexen 119
7.5 Samenvatting 120
8. Lastige situaties 121
8.1 Transactionele Analyse 121
8.2 TA in interactie 123
8.3 Een passieve medewerker 125
8.4 Een medewerker die niet doet wat je wil 127
8.5 Een zeurende medewerker 128
8.6 Een populaire medewerker die het niet goed doet 131
8.7 Een slecht functionerende medewerker 133
8.8 Een heel goed functionerende medewerker 134
8.9 Een medewerker die vaak ziek is 136
8.10 Een gestreste medewerker 138
8.11 Een geëmotioneerde medewerker 140
8.12 Ruziënde medewerkers 142
8.13 Omgaan met je eigen (lastige) leidinggevende 144
8.14 Samenvatting 146
Extraatje 1: No-nonsense leidinggeven in een paar open deuren 147 7
1. Reflecteren = leren 147
2. Het antwoord op bijna alle vragen is: maak het bespreekbaar 147
3. Als je wat wil zeggen, zeg het dan; als je wat wil vragen, vraag het dan 147
4. Als jij hard werkt, hoeft de ander dat niet te doen 148
5. Nieuw gedrag leer je door te doen, doen, doen 148
Extraatje 2: Verklarende woordenlijst 149
Dankwoord 157
Literatuurlijst 159
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit e-book kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
