

Steven de Groot (1967-2022) was lector Innovatief Ondernemen aan Zuyd Hogeschool. Hij volgde de Design Academy in Eindhoven, studeerde onderwijskunde en bedrijfskunde en promoveerde aan de TU Eindhoven. Hij adviseerde de overheid en bestuurders over innovatie- en kennisbeleid. Daarnaast was De Groot toezichthouder/commissaris in de zorg en hoofdredacteur van Holland Management Review.
Meer over Steven de GrootOrganisational Aesthetics
Developing beautiful organisations
Samenvatting
Organisations have long been dominated by the perspectives of the Good (quality) and the True (efficiency). The perspective of the Beautiful, an aesthetic lens on organisations, has largely been ignored or forgotten.
The Beautiful includes stimuli in organisations that trigger aesthetic experiences through the presence or attribution of coherence, congruence, contact, completion, and curiosity in organisations. As the function of organisations changes, they become increasingly human-centred, which also creates space for the aesthetic value of organisations.
Based on (doctoral) research at thirty organisations across the Netherlands, including Rabobank, Randstad, and FlevoHospital, theories from aesthetics, and real-life experiences with design thinking at organisations, Steven de Groot presents eight design principles for the advancement of beauty in organisations. This book contains twenty practical beauty-elevating interventions for organisations that management consultants and managers can get started with right away.
In the final chapter, De Groot showcases eleven organisations and companies that are already displaying some level of aesthetic value. The appendices include a tool that lets organisations assess their performance in the domain of the Beautiful.
Trefwoorden
organisatie-esthetiek design thinking schoonheid esthetische ervaring organisatiecultuur organisatieverandering ontwerpprincipes mensgerichte organisatie organisatieontwerp werkplekbeleving werkplezier medewerkersbeleving verandermanagement functionaliteit coherentie organisatiekunde bedrijfscultuur organisatieproces casestudies organisatieclimat persoonlijke ontwikkeling zingeving p-o fit waardengedreven organisaties werkomgeving arbeidsvreugde praktijkvoorbeelden emotionele beleving creatieve organisatie
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Introduction
1 Finding the aesthetic lens
2 Looking through the aesthetic lens
3 Applying the aesthetic lens
4 Eleven real-life examples of the aesthetic lens
Epilogue
About Steven de Groot, PhD
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht