
Lees verder
Frank Peters is oprichter van VIRTUS Communications (2014). Daarvoor gaf hij bijna 19 jaar leiding aan de Nederlandse vestiging van het internationale PR-netwerk Porter Novelli. Hij zit ruim 30 jaar in het communicatievak en zijn specialismen zijn reputatiemanagement, issuemanagement en crisiscommunicatie. Hij is o.m. de auteur van Het juiste doen als niemand kijkt en Van Winst naar Waarde.
Meer over Frank PetersIedereen krijgt zakelijk of privé wel eens te maken met een crisissituatie. En dan telt eigenlijk niet meer wat je de afgelopen twintig jaar hebt opgebouwd, maar hoe je vandaag omgaat met deze crisissituatie.
In dit social media tijdperk zijn de responstijden bij crisis teruggelopen van 24 uur naar 24 minuten. En soms moet het zelfs nog sneller. Je bent kwetsbaarder geworden dan ooit het geval was. Want de omgeving oefent steeds meer druk uit. Het is feitelijk iedere dag ‘judgement day’. De omgeving is nu rechter, jury en beul tegelijkertijd.
Social media hebben de wereld transparant gemaakt. Bovendien is stakeholderdruk -of zelfs volkswoede- nu eenvoudig te organiseren. Iedereen met een smartphone en Internettoegang is ‘journalist’ geworden en kan een organisatie, merk of persoon met een gerichte tweet direct onder druk zetten.
Als er een crisis ontstaat dan verwacht de omgeving dat je opstaat, leiderschap toont en acteert. Maar beter nog is het om de regie in eigen hand te nemen en proactief te zijn in de crisiscommunicatie. Kies open voor de aanval en bepaal zelf het crisisbeeld. Dit vereist echter wel gedegen voorbereiding en mandaat, want anders ben je machteloos.
Iedere crisis is weer anders, maar een aantal basisprincipes voor crisiscommunicatie geldt altijd. Dit boek biedt je 46 praktijklessen voor effectieve crisiscommunicatie, gebaseerd op 30 jaar crisiscommunicatie-ervaring. Doe er je voordeel mee en beschouw dit boek als jouw persoonlijke crisisadviseur. Niet alleen zakelijk, maar ook in jouw privéleven.
crisiscommunicatie crisis crisismanagement social media reputatiemanagement transparantie responsesnelheid empathie crisisteam leiderschap crisisvoorbereiding proactiviteit besluitvorming stakeholdermanagement communicatie waarheid compassie procescommunicatie crisisprotocol excuses mediarelaties verantwoordelijkheid risicoanalyse risicomanagement scenarioplanning framing excuus webcare omgevingsanalyse nepnieuws vertrouwensherstel golden hour monitoring mandaat crisisoefeningnen interne communicatie woordvoering crisisresponse worstcasescenario vertrouwen online reputatie crisisevaluatie beeldvorming crisissimulatie tegenspraak sluipende crisis BOB-model crisisafsluiting crisisfasen logging judgement day stealing thunder alert-model non-verbale communicatie
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
Meer informatie over AI-books