

Prof. Dr. Ed Peelen is hoogleraar Direct Marketing/CRM op Business Universiteit Nyenrode en partner van het Rotterdamse adviesbureau ICSB Marketing en Strategie. Hij heeft bedrijfseconomie gestudeerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en heeft zich na zijn studie onder andere gespecialiseerd in relatie- en direct marketing, op welke onderwerpen hij in 1989 is gepromoveerd.
Meer over Ed PeelenPrivacy in perspectief
Van ethiek en wet tot praktijk
Samenvatting
Als je een dieper en breder inzicht wil hebben in privacy is Privacy in perspectief interessant om te lezen. Belicht wordt wat privacy betekent vanuit een psychologische, economische, technologische, juridische en ethische invalshoek. En langs welke wijzen privacy wordt aangetast in de online wereld door overheden, hackers, techbedrijven, en anderen.
Het is een eyeopener, die helpt bij het formuleren van het privacybeleid voor een organisatie. Praktische aanbevelingen worden gedaan om de professionaliteit van het intern toezicht stapsgewijs te vergroten. Een aanrader voor interne en externe toezichthouders, cyber security specialisten, juristen en advocaten.
Privacy gaat over het je kunnen afschermen van de buitenwereld, zodat deze geen weet heeft van waar je bent, wie je bent, met wie je bent en wat je doet. Het is daarmee meer dan een juridisch vraagstuk. Het is een onderwerp dat ook in filosofie, economie, technologie, psychologie, sociologie en communicatie voorkomt.
In dit boek bekijken we privacy, en bovenal de informatieprivacy, vanuit verschillende invalshoeken. Zodat organisaties en de mensen daarin een diepgaand en veelzijdig inzicht kunnen vormen van hoe zij op verantwoorde wijze de privacy van hun particuliere relaties kunnen respecteren. Op een manier die recht doet aan de betekenis van dit grondrecht, juist in een tijd dat de virtuele wereld een steeds grotere rol gaat spelen. En mensen online meer en meer sporen nalaten, die moeilijk zijn uit te wissen, eenvoudig zijn te delen en te combineren met andere persoonsgegevens. Maar die tegelijkertijd de ruimte openlaat voor het data-driven ondernemerschap en de voordelen die daarmee zijn te behalen voor klant, organisatie en andere betrokkenen.
Dit boek is bestemd voor professionals die persoonsgegevens verwerken en voor mensen die een bijzondere interesse hebben in het onderwerp privacy. Het laat je verder kijken dan de wet, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Het biedt je inzicht in wat privacy betekent voor individuen, voor de ontwikkeling van hun identiteit en relaties. Het geeft aan hoe ze met hun privacy omgaan en hoe de wet hen helpt daar beter mee om te gaan. En helpt interne toezichthouders en andere verwerkingsverantwoordelijken in organisaties zo komen tot inzichten over een goede invulling van hun rol; met het oog op de wet en de waarde van persoonsgegevens in de organisatie. En de ontwikkelingen die zich in de samenleving en de technologie voordoen.
Het boek is gebaseerd op onderzoeken van experts uit verschillende vakgebieden. Het biedt een breed overzicht, goed gefundeerd, maar tegelijkertijd toegankelijk.
Specificaties
Inhoudsopgave
1 Introductie 1
1.1 Inleiding 1
1.2 Prins Harry vecht voor zijn recht op privacy 1
1.3 Privacy ontleed 2
1.4 De betekenis van privacy 3
1.6 Privacy en de context 5
1.7 Privacy in historisch perspectief 6
1.8 Privacy in de huidige tijd 7
1.9 Inhoud boek 8
2 Privacy vanuit de juridische invalshoek 11
2.1 Inleiding 11
2.2 Het ontwikkelen van wetten die de privacy regelen is niet eenvoudig 11
2.3 Motieven om het wettelijk systeem aan te passen 12
2.4 Het proces om een wettelijk systeem aan te passen 13
2.5 Waar we op uit zijn gekomen: de General Data Protection Right 14
2.5.1 Benadering 14
2.5.2 De omschrijving 15
2.5.3 De uitgangspunten 16
2.5.4 De grondslagen 18
2.5.5 De plichten van de verantwoordelijke 19
2.5.6 De rechten van de datasubjecten 22
2.5.7 Waaraan de verantwoordelijke ook moet voldoen 23
2.5.8 De Autoriteit Persoonsgegevens 24
2.6 Slotdiscussie 24
Intermezzo: Surveillancetechnieken in tijden van crisis 29
3 Privacy vanuit de sociaalpsychologische invalshoek 33
3.1 Inleiding 33
3.2 Hoe wij het informatieprivacy-risico inschatten 33
3.3 Hoe wij beslissingen nemen over onze informatieprivacy in commerciële relaties 35
3.5 Hoe wij beslissingen nemen over onze informatieprivacy in sociale ruil 41
3.6 Een ongevraagde toenadering 43
3.7 Conclusie 44
Intermezzo: Self tracking: complete self knowledge! 47
4 Privacy vanuit de ethische invalshoek 51
4.1 Inleiding 51
4.2 Wat mag je van me weten en wat wil ik voor mezelf houden? 52
4.3 Hoe self tracking ingrijpt op privacy 54
4.4 Conclusie 57
Intermezzo: Facebook 59
5 Bedrijfskundige invalshoek: ondernemen met data 65
5.1 Inleiding 65
5.2 Data-explosie 65
5.3 Big data big business 65
5.4 Het rendement op consumentendata 66
5.5 Wat vraagt data driven ondernemerschap van organisaties? 68
5.6 De toepassing van data en analytics in ondernemerschap 70
5.8 Tot slot 78
Intermezzo: Privacy en nationale veiligheid, gespannen relatie? 79
6 Privacy: de wereld van toezicht & compliance 87
6.1 Inleiding 87
6.2 Waar staan we? 87
6.4 De privacystrategie 91
6.5 Organiseren voor toezicht op privacy 93
6.6 Tot slot 103
Trefwoordenregister 105
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht