

Margareth de Wit is al 33 jaar ondernemer en expert op het gebied van leiderschap & leiderschapsontwikkeling, generatiemanagement en changemanagement.
Meer over Margareth de WitMaking Shift Happen
Directing Impact
Samenvatting
Leadership is learnable. Furthermore, future developments within our organizations will be strongly influenced by our leadership effectiveness. In ten steps Margareth de Wit describes how, as a leader, you can train yourself to achieve desired transitions within your organization. Educated at INSEAD and Wharton, Margareth de Wit has a long and rich experience working at the top of international companies in the USA, India, the UK, and Africa, providing intensive leadership sessions to CEOs, commissioners, managers, and directors.
Margareth de Wit has inspired hundreds of professionals within the education sector to see themselves as playing the central role in providing better education through intelligent collaboration in self-managing school teams. Her experiences show that systematic attention to leadership and group dynamics creates organizations that are both successful and future-proof. Providing striking examples from her broad practice and experience, historical comparisons, human interactions, analytical schemes, and evidence-based methods, de Wit paints a picture of the road that leads to effective leadership. While this transition is never finished, it is nevertheless one that always leads to both personal and organizational improvement.
Trefwoorden
leiderschap persoonlijk leiderschap leiderschapsontwikkeling organisatieverandering verandermanagement leidinggeven emotionele besmetting feedback sweet spot inspirerend leiderschap cpo-model transitie organisatiecultuur inclusief leiderschap high performing vertrouwen teams leiderschapseffectiviteit medewerkersbetrokkenheid verandering inclusie persoonlijke ontwikkeling generatiemanagement diversiteit sterktes leiderschapsstijlen vrouwelijk leiderschap gender organisatietransformatie deliberate practice
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Woord vooraf 15
Voorwoord 19
Inleiding: Het speelveld 23
Leiderschap en emotionele besmetting 23
Professionele besmetting op vier niveaus 25
De balans tussen cognitie en emotionele betrokkenheid 28
Toon je warmte, voordat je je competentie toont 29
Is het beter om geliefd of om competent te zijn als leider? 31
Leiderschap en jouw transitie 32
1. Leiderschap 37
Een paradigma-shift 39
Lerende organisaties 42
Is ontwikkeling mogelijk? 44
Making Shift Happen 49
2. De sweet spot 55
Het CPO-model 55
Drie scenario’s 58
Goed is niet goed genoeg! 60
Focus op sterktes 65
Halo- en horn-effect 68
3. De zoektocht naar de heilige graal 71
Effectiviteit van leiderschap 72
Inspireren en motiveren: is charisma het geheim? 73
‘Silver bullet’ 76
Inspireren kun je leren 76
De kerningrediënten voor inspirerend leiderschap 77
High performing: focus op snelheid en kwaliteit 80
4. Impact op het team 87
Relatie en resultaten 87
Zes brugfuncties 90
Een positieve werkcultuur 92
Nieuwe betekenis aan het werk en de organisatie 95
Vertrouwen als basis voor een positieve cultuur 98
5. Transformeren van de organisatie 105
Cultuur als hefboom 105
Om de organisatiecultuur te veranderen moet de leider ook
veranderen 108
Leiderschapsontwikkeling: drie punten ter verbetering 111
Innovatieve cultuur 113
6. Feedback als motor voor ontwikkeling 119
Feedback, omdat je het waard bent 121
Feedback: moet ik het wel vragen? 125
Reageren op feedback: zeven principes 126
Werknemers willen feedback: feedback geven 129
Opbouwende feedback 131
Corrigerende feedback 132
7. Leiderschap door de generaties heen 137
Generatiemanagement 138
Generatie-effecten op de werkvloer 141
Vier generaties 143
Babyboomers (geboortejaar: 1945-1960) 143
Generatie X (geboortejaar: 1961-1980) 144
Generatie Y/millennials (geboortejaar: 1981-1995) 145
Generatie Z (geboortejaar: 1995-2010) 145
Leiderschap en generaties 146
Generatie Y/millennials nader bekeken 148
Welke feedback wil generatie Y? 150
Betrokkenheid: extra aandacht voor generatie Y? 152
8. Leiderschap man/vrouw 155
Het onbewust toeschrijven van leiderschapscompetenties 155
Gender en zelfverzekerdheid 159
Rolmodel 160
De businesscase 161
Leiderschap man/vrouw in het onderwijs 163
Gender en onze uitdaging 165
9. Inclusief leiderschap 173
Inclusie en diversiteit 174
Leiders hebben impact op inclusie 176
Hoe kan een leider inclusie realiseren? 178
10. Making Shift Happen! 183
Tot slot 189
Noten 191
Literatuur 197
Anderen die dit e-book kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht