Vaak zie je wel wat mooie woorden op papier, zoals 'we willen het beste voor de klant'. Maar ja, dat zegt niets over hoe je als bedrijf functioneert als de lean transformatie eenmaal is volbracht. En dat is nu juist wat je helder wilt krijgen, want dat is de richting die je met z’n allen opgaat.
Een concrete beschrijving maken van de streefsituatie blijft voor veel lean zorginstellingen een moeilijke opdracht. Hierbij een paar zinnen die je wellicht kunt gebruiken als basiselementen:
- Een lean organisatie is te herkennen aan rust, reinheid en regelmaat. Dit is een betere voedingsbodem voor verbeteringen dan een ongestructureerde, rommelige omgeving.
- Alle diensten worden just-in-time geleverd. Dus geen voorraden en geen wachttijden, maar een continue flow.
- De kwaliteit van het eindproduct (de zorg aan de patiënt) is vastgelegd in alle handelingen en processtappen.
- Empowered teams nemen de beslissingen. Er is geen bureaucratie. De lijnen zijn kort en de verantwoordelijkheid ligt zo laag mogelijk in de organisatie.
- De leidinggevenden gebruiken visueel management om de processen te monitoren en feedback te geven.
- En, tot slot, ieder individu streeft ernaar om de organisatie elke dag een beetje beter te maken.
dr. Kjeld Aij is directeur van de divisie Acute Zorg bij Amsterdam UMC (voorheen VUmc en AMC) en gepromoveerd op de rol van leiderschapsgedrag bij een succesvolle en duurzame toepassing van lean principes in ziekenhuizen. Als auteur van het boek Wie vraagt wordt beter! treedt hij graag op als spreker en workshopleider.
Over Kjeld Aij
Dr. Kjeld Aij is directeur Dijkzigt en Gezondheidswetenschappen bij Erasmus MC. Hij combineert zijn achtergrond als verpleegkundige met meer dan vijfentwintig jaar leidinggevende ervaring, een PhD en MBA. Voorheen leidde hij de Divisie Acute Zorg van Amsterdam UMC. Hij is Lean-expert, auteur van o.a. 'Ter Observatie', 'Wie vraagt wordt beter' en co-host van de podcast #ToekomstZorg.