Podcast

Martijn Verspeek

‘Fans creëren door gewoon mens te zijn’

In 'Goeiegast*' laat ondernemer Martijn Verspeek zien hoe ver je komt door simpelweg normaal te doen. Geen ingewikkelde modellen, geen managementjargon: vertrouwen, eigenwaarde en menselijkheid vormen de kern van zijn leiderschapsfilosofie. In De Boekenpraktijk vertelt hij hoe dat in de praktijk werkt. Van medewerkers die goeiegasten heten tot klanten die superfans worden zonder ooit iets te kopen.

Karin de Zwaan | Karin de Zwaan | 20 november 2025 | 2-3 minuten leestijd

Installatiebedrijf Verspeek is een familiebedrijf dat onder leiding van Martijn Verspeek uitgroeide tot een opvallend warm en mensgericht organisatievoorbeeld. Martijn nam het bedrijf van zijn ouders over en gaf er een eigen koers aan: één waarin vertrouwen belangrijker is dan procedures. Zijn rol is die van ondernemer, verbinder en cultuurdrager - iemand die laat zien hoe ver je komt door normaal te doen en mensen met oprechte aandacht te benaderen.

Verspeek: ‘We ondernemen niet om anders te zijn, maar omdat dit is wie we zijn. Doe normaal met elkaar. Praten, vertrouwen geven, verantwoordelijkheid nemen - dat is geen strategie, dat is gezond boerenverstand.’

Een van de meest aansprekende voorbeelden is hoe hij met stagiaires omgaat. Iedereen krijgt een eigen tenue met naam, wordt thuis bezocht om die kleding te brengen en maakt deel uit van het team vanaf minuut één. Verspeek: ‘Tussen de middag mogen ze eten wat ze willen; acht worstenbroodjes op dag één is geen uitzondering. Je leert verantwoordelijkheid door vrijheid. Vertrouwen geven is altijd de basis.’

Ook klanten worden op die manier benaderd. Of zelfs niet-klanten: mevrouw Van Hapert, 85 jaar, werd jarenlang vrolijk van de Verspeek-busjes die langs haar serre reden. Ze had nog nooit iets gekocht, maar werd tóch superfan. Martijn maakte voor haar een oorkonde en reed met haar een rondje in haar favoriete bus, een klein gebaar met grote impact. ‘Fans ontstaan waar echte aandacht zit.’

Zijn filosofie gaat dwars in tegen het gangbare denken over controle, procedures en optimale klantbeleving. Verspeek gelooft dat organisaties pas echt floreren wanneer medewerkers én klanten met plezier onderdeel zijn van je verhaal. Niet door systemen, maar door menselijkheid.

Luister deze aflevering van de Boekenpraktijk op deze pagina of open de podcast in jouw favoriete podcastspeler, zoals SpotifyApple PodcastsGoogle Podcasts of YouTube.

STELLINGEN

Elke aflevering van de podcast legt host Willem van Leeuwen de gast een aantal stellingen voor. De stellingen voor Martijn Verspeek zijn:

  1. We moeten af van alle regels en vinkjes, want ze drijven de gepassioneerde vakmensen uit het werk.

  2. Ondernemen vanuit vertrouwen levert uiteindelijk betere resultaten op dan sturen op controle.

BOEKENTIP

Verslaafd aan liefde van Jan Geurtz is voor Martijn een van de meest vormende boeken die hij las. ‘Jan Geurtz heeft mij geleerd waar gevoelens zoals jaloezie en hechting vandaan komen. Het gaat over eigenwaarde en jezelf oké vinden. Ik kan uren naar hem luisteren in podcasts - dit boek heeft mij echt een mooier mens gemaakt.’

OVER DE BOEKENPRAKTIJK

De Boekenpraktijk is een podcast van Managementboek. Presentator Willem van Leeuwen onderzoekt elke twee weken samen met auteurs hoe de theorie van managementboeken aansluit bij de praktijk.

Over Karin de Zwaan
Karin is marketeer bij Managementboek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Martijn Verspeek, Eddy Buiting
Goeiegast*

    Personen

      Trefwoorden